Verstuur je wel eens een nieuwsbrief of kunnen mensen zich op jouw website inschrijven voor jouw nieuwsbrief? Om aan de nieuwe privacywetgeving te kunnen voldoen zijn ook t.a.v. nieuwsbrieven en het inschrijven daarvoor een aantal voorwaarden noodzakelijk.

Als mijn klanten een nieuwsbrief willen versturen raad ik in 99% van alle gevallen altijd Mailchimp aan.  Vandaar dat ik me hier uitsluitend richt op het gebruik van Mailchimp.

Volgens de nieuwe wet moet je in elk geval aan de volgende eisen voldoen:

  1. Het vinkje ‘aanmelden voor de nieuwsbrief’ moet standaard UIT staan
  2. Nieuwe abonnees moeten expliciet toestemming geven om de nieuwsbrief te ontvangen
  3. Gebruik de nieuwe GPDR vriendelijke formulieren
  4. Verzamel ook toestemming voor de abonnees die je al hebt
  5. Elke marketingactiviteit moet duidelijk worden gecommuniceerd en vereist afzonderlijke toestemming. Segmenteer daarom je lijst en vraag per segment toestemming.

Mailchimp heeft een goede beschrijving van de stappen die nodig zijn om GDPR vriendelijk je nieuwsbrief te kunnen blijven versturen.

Vergeet niet dat Mailchimp een derde partij is waar de gegevens van jouw klanten terecht komen en dat je daar dus een verwerkersovereenkomst mee moet sluiten. Dat kan op hun website onder de juridische formulieren.

 

Kom je er met de serie artikelen toch niet uit wat er precies nodig is voor jouw website of webshop en aanverwante zaken, vraag dan een beoordelingsscan aan. Aan de hand van een aantal vragen en een blik ‘achter de schermen’ van jouw website of webshop kan ik aangeven welke acties er nodig zijn voor jouw online zaken om te voldoen aan de nieuwe wetgeving.

Samenvatting
GDPR/AVG 7 - Mailchimp
Titel
GDPR/AVG 7 - Mailchimp
Omschrijving
Om aan de nieuwe privacywetgeving te kunnen voldoen zijn ook t.a.v. nieuwsbrieven en het inschrijven daarvoor een aantal voorwaarden noodzakelijk. Hoe voldoe je aan deze voorwaarden?