“Door schade en schande wordt men wijs”. Veel van mijn klanten hebben dit zelf ondervonden bij het bouwen of laten bouwen van hun eerste website. Als jij dit blog leest, hoef je niet in dezelfde 5 valkuilen te stappen en is het opbouwen van jouw online invloed binnen handbereik!

Valkuil #1 – Als je haar maar goed zit

Veel mensen die een website willen starten hebben al heel snel een idee over hoe het eruit moet komen te zien. Natuurlijk, het oog wil ook wat. En je eigen signatuur in de website verwerken is heel belangrijk. Helaas is het maar al te vaak zo, dat als er eenmaal een idee is over het uiterlijk, er verder niet meer wordt nagedacht over de functionaliteiten en over wat er daadwerkelijk bereikt moet worden met de website.

Bezint eer ge begint! Zet eerst eens goed op papier wat het doel is van je website. Wat wil je bereiken? Wil je informeren? Wil je meer omzet halen uit je bestaande (offline) bedrijf? Wil je alleen maar een online visitekaartje? Denk daarbij ook goed na wie je wilt bereiken. Wat is je doelgroep en wat zijn de kenmerken van je doelgroep? Hoe kun je hen het beste online bereiken, is daar al onderzoek naar gedaan? En welke functionaliteiten kun je gebruiken om je doelgroep te bereiken? Doe je dat met foto’s of video’s? Of juist niet? Een slider op de homepage of alleen platte tekst? Heb je bevredigende antwoorden op al de vragen die je maar kunt bedenken, ga dan eens voorzichtig denken aan het uiterlijk van je website. Houd daarbij nog steeds in gedachten dat de functionaliteiten van je website voorrang hebben op hoe het er uit ziet. Ik ken websites die er prachtig uit zien, die geen cent opleveren en websites met het uiterlijk uit het jaar 0 die converteren als een gek! 

Valkuil #2 – Te mooi om waar te zijn

Marktplaats geeft een top 5 gouden tips in veilig handelen. Op nummer 1 staat: ‘Laat uw gezonde verstand spreken: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.‘ Dit geldt ook in de wereld van de websites. Veel partijen bieden je ogenschijnlijk een goede deal, waarbij je zelf heel gemakkelijk en heel goedkoop je eigen website kan opzetten. Of ze zetten het goedkoop voor je op in hun eigen systeem. Prima, als je het niet belangrijk vind om gevonden te worden, of als je altijd van dezelfde partij afhankelijk wilt zijn voor wijzigingen of updates voor je website. 

Stap met gemak over deze valkuil heen door te kiezen voor een (gratis) open source oplossing. Een goed CMS is de basis van je website. Kies bijvoorbeeld voor WordPress, Joomla of Magento. Welk platform voor jouw website het meest geschikt is, is afhankelijk van het doel van je website,  je wensen en je kennisniveau t.a.v. het gebruik van CMS software. De keuze voor zo’n platform levert je behoorlijk wat bewegingsvrijheid op. Je kunt misschien zelfs veel zelf doen, maar als je iemand wilt inhuren kun je iedereen met kennis en ervaring inhuren en ben je niet afhankelijk van een specifieke partij.

Valkuil #3 – SEO, makkelijk zat!

Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie. Bijna al mijn klanten hebben er van gehoord en vinden het ook vreselijk belangrijk. Vaak is het wel zo dat ze de bel hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt, om er maar weer eens een gezegde in te gooien. Mijn valkuil is lang geweest dat ik er zonder meer van uitging dat iemand kennis had van SEO als die iemand dat aangaf. Dat creëerde wel eens hele maffe onduidelijke situaties. Dat je allebei dezelfde term gebruikt, maar het eigenlijk over iets heel anders hebt. En dat je daar pas achter komt nadat je al te veel uren in een functioneel ontwerp hebt gestoken bijvoorbeeld.
En denken dat het gaat om op welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden via Google gaat ook niet helpen.

SEO is geen gemakkelijke materie. Er zijn geen zwart-wit oplossingen. De Google algoritmes zijn ook niet zwart-wit opgezet. De knapste koppen in de wereld bedenken en bepalen deze algoritmes, die letterlijk met 1001 dingen of meer rekening houden bij het indexeren van een website. Als je niet in valkuil #3 wilt stappen, doe dan bescheiden een stapje terug en accepteer dat dit moeilijke materie is die alleen specialisten onder de knie kunnen hebben.
Wat kun je dan zelf doen? Zie ook valkuil #1: kruip in de huid van iemand uit je doelgroep. Maak dus een zo uitgebreid mogelijk persona, om wie gaat het? Is het een hij of een zij, hoe denkt hij/zij, wat wil hij/zij en hoe zoekt hij/zij dat? Welke woorden komen er dan in hem/haar op? Ga dan na welke woorden de meeste zoekopdrachten opleveren bij Google en verwerk deze o.a. in je titel, meta-titel en meta-omschrijving. 

Valkuil #4 – Mijn website staat online, hij is af!

Wat heerlijk! Je bent weken, misschien wel maanden bezig geweest om je website op te bouwen en nu staat je website eindelijk online! Hij is af, niets meer aan doen!
Laat me je even uit deze heerlijke droom helpen: de meeste succesvolle websites zijn altijd in beweging. Is het niet aan de buitenkant, dan is het onder de motorkap. De ontwikkelingen op het web gaan razendsnel. Om online succesvol te kunnen zijn, moet je dat wel proberen bij te benen. Dit geldt voor de technische ontwikkelingen, maar ook de ontwikkelingen op grafisch en SEO gebied. Als je meedoet in de webrace en een paar maanden niets doet aan je website, dan val je terug in de rankings en zijn al je eerdere inspanningen voor niets geweest.

Zorg allereerst voor het onderhoud van je website. Zorg voor een goed backup systeem, voor goede veiligheidsmaatregelen en voer regelmatig je updates uit. Schrijf blogs en houd alle informatie op je site up to date.
Koppel daarnaast je website aan Google Analytics en houd goed in de gaten wat er gebeurd met je bezoekers. Verander dan bijvoorbeeld eens de plek van je call to action buttons en vergelijk de verschillen in Google Analytics. Wat werkt behoud je, wat niet werkt verander je weer en ga je weer uittesten. Kijk er echter niet raar van op dat een bepaalde actie niet werkt, maar na een x periode ineens weer helemaal hot is. Blijf continu veranderen, testen, analyseren om alles uit je website te kunnen halen wat er in zit. 

Valkuil #5 – Mijn website staat online, nu komen de klanten vanzelf

Deze valkuil vloeit een beetje voort uit valkuil #4. Er was ooit eens een tijd… dat het waar was. Je website stond online en de klanten kwamen echt vanzelf. Dat was echter wel toen er nog maar ongeveer een half procent online stond van wat er nu online staat en de crisis alleen nog maar een boze droom was. Anno 2014 is het een ander verhaal. Je website is noodzakelijk, maar het is maar 1 onderdeel van je business.

Verzin allerlei manieren om business binnen te halen en ga daar ook daadwerkelijk wat mee doen. Of het nou online of offline is. Gebruik je website in eerste instantie als hulpmiddel, maar zie het niet als zaligmakend. Geef daarbij je website de tijd om verkeer te genereren, dit is niet van de een op de andere dag gerealiseerd, hoe goed of mooi je website ook is. Houd verder ook rekening met de beperkingen van je budget. Een bol.com heeft een enorm budget wat kan worden besteed aan het continu verbeteren van de website en het voeden van Google Adwords campagnes. Waarschijnlijk heb jij dat niet, en zal je online verkoop wellicht iets minder snel stijgen tot op het niveau van zo’n online gigant. 

Conclusie

Als je een website wilt opzetten zijn er een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden. Lukt het je om de besproken valkuilen te vermijden, dan ben je al snel een stapje voor op de rest. Voel je de behoefte een discussie op te zetten over deze materie of heb je gewoon vragen of opmerkingen? Neem dan contact met mij op. Ik ben ook beschikbaar als je bijvoorbeeld hulp wenst bij het kiezen van een geschikt CMS systeem voor jou en je business of als je meer informatie wilt over SEO en alles wat daarbij komt kijken.

Samenvatting
Wat je moet weten voordat je een website wilt (laten) bouwen
Titel
Wat je moet weten voordat je een website wilt (laten) bouwen
Omschrijving
Wil je een nieuwe website (laten) bouwen of een bestaande website (laten) verbeteren? Val dan niet in deze vijf valkuilen! Lees verder hoe je deze vermijd.
Auteur
Bedrijfsnaam
De WordPress Dokter
Bedrijfslogo