Reviews, recensies, beoordelingen, testimonials, referenties, wat klanten zeggen en misschien heb je nog wel wat benamingen voor de feedback die je van klanten kunt krijgen. Die feedback wordt steeds belangrijker in het online ondernemen.

Ook als je niet online onderneemt is een beoordeling of referentie welkome input vanuit jouw klant. Met een goede referentie krijg je in essentie een schouderklopje en wie houdt daar nu niet van. Zelf vind ik het altijd heel fijn te weten wanneer ik een klant echt blij heb gemaakt.

Maar ook een negatieve recensie stel ik zeer op prijs, ik bedank mijn klant dan oprecht voor zijn of haar eerlijkheid en neem de kritiek ter harte. Daar kan ik mijn dienstverlening op aanpassen en finetunen zodat ik de volgende keer nog meer waarde kan bieden. Zo groeit mijn bedrijf en groei ik als mens.

Reviews online zetten

Maar waarom zou je die reviews online zetten? Volgens onderzoek leest 77% van de consumenten eerst een review voordat ze tot een aankoop overgaan.

Met een review kun je ook laten zien dat je een vakman of vrouw bent, dat je werk gewaardeerd wordt en waarom. Als iemand anders dat over jou zegt, wordt de boodschap geloofwaardig en zo vergroot je ook het vertrouwen bij jouw klant.

Daarbij wordt er vaak een voorbeeld gegeven van wat voor probleem de klant had en hoe jij dat hebt opgelost. Dat is voor een potentiële klant een punt van herkenning en misschien zelfs al wel een opluchting dat jij dus daadwerkelijk iets voor hem/haar kan betekenen.

Hoe kom ik aan reviews?

Vraag het! ‘Wil je een referentie voor me schrijven?’ En: ‘Mag ik daarbij je naam vermelden?’ (noteer dit dan meteen even in je AVG register) Uiteraard kun je ook vragen of de website van je klant vermeld mag worden. Waarschijnlijk wel, want dat levert weer een goede backlink op naar die website.

Vaak krijg je dan de wedervraag: ‘Maar wat moet ik er dan in zetten?’. Dan kun je ter suggestie een paar vragen stellen zoals:

  • Waarom heb je voor mij/mijn dienst/mijn product gekozen?
  • Wat heeft het jou of je bedrijf opgeleverd?
  • Hoe heb je het contact ervaren?
  • Zou je mij/mijn dienst/mijn product aanbevelen?

Hoe krijg ik dan die sterretjes in Google?

Deze vraag krijg ik vaak van mijn klanten en is ook zeer relevant, want volgens onderzoek wordt er door de sterretjes in de zoekresultaten 35% vaker doorgeklikt naar de website. In de zoekresultaten begint dus al het opbouwen van het vertrouwen bij je potentiële klant.
En als er vaker wordt doorgeklikt, vind Google de website interessanter, waardoor jouw website weer wat hoger in de zoekresultaten naar voren zal komen.

Google verzamelt op het internet alle stukjes informatie die de bots herkennen als ‘ratings’. De bots kunnen deze ‘ratings’ herkennen door de code (structured data) die er mee gepaard gaat. Plaats de reviews dus online met deze code en Google kan er dan voor kiezen om de sterretjes in de zoekresultaten te tonen waarin jouw website naar voren komt.

Er zijn een heleboel ‘review systemen’ waar je de reviews kunt (laten) plaatsen, waarbij die code al aanwezig is. Je kunt je reviews bijvoorbeeld verzamelen via onafhankelijke review platforms als Trustpilot, Klanten vertellen, Tripadvisor of Webwinkelkeur. Deze platformen kunnen allemaal gekoppeld worden aan je website en hebben als voordeel dat ze bekend zijn bij een hoop consumenten en veel vertrouwen hebben. Tevens is er vaak een koppeling mogelijk met jouw webshop zodat er een automatisch mailtje wordt verstuurd na een aankoop met de vraag om een review op het desbetreffende platform achter te laten.

Wat ook een heel goed platform is om reviews te verzamelen is Facebook. Maar uiteraard wel als ook jouw doelgroep zich voornamelijk op Facebook bevindt. Het voordeel van Facebook reviews is dat het heel laagdrempelig is voor de klant om hier een review achter te laten en het is bovendien gratis.

Nog een mogelijkheid is reviews verzamelen via je website. Deze heeft gezien mijn diensten en producten voor mij de voorkeur. Het voordeel hiervan is dat je zelf altijd de achtergelaten referenties beheert. Je blijft ‘eigenaar’ van de verzamelde reviews en kan ze altijd mee verhuizen en raakt ze niet kwijt als je bijvoorbeeld van Facebook af wilt of het abonnement op het platform wilt opzeggen.

Waar verzamel ik dan het beste reviews voor mijn bedrijf/product of dienst?

Dat is afhankelijk van een aantal factoren:

  1. Hoeveel budget heb je er voor over? Dat budget bepaal je uiteraard door het rendement van de reviews in te schatten.
  2. Welke diensten of producten bied je aan? Zit je in de reisbranche, dan is het al snel een must om de reviews op een onafhankelijk reisreview platform te verzamelen. Producten die je verkoopt via je webshop kun je in de webshop laten ‘reviewen’ maar ook op een onafhankelijk platform. In de webshop is makkelijker voor andere klanten om te vergelijken, maar een onafhankelijk platform geeft meer vertrouwen. Voor reviews van een dienst of als bedrijf heb je ook meerdere mogelijkheden, vraag je dan af wat jouw klant het meest op prijs zou stellen.
  3. Wil je automatisch uitnodigingen versturen (kies dan een platform) of mag het ook handmatig (dan kun je de reviews ook in de website verzamelen)?

Hoe krijg ik de reviews op mijn wordpress website?

Gebruik hiervoor de gratis plugin WP Customer Reviews. Installeren, activeren en configureren door de instellingen naar eigen wens in te stellen en je kunt een pagina met reviews en een invulformulier maken en in het menu opnemen. Deze plugin gebruikt de code (de structured data dus) voor ratings, zodat Google weet dat er sterretjes getoond kunnen worden. Bekijk dit voorbeeld (en als je me wilt helpen kun je hier direct ook je eigen referentie voor mij achterlaten ;-)).

Er zit nog wel een nadeel aan deze plugin en dat is dat deze nog niet geheel te vertalen is en sommige stukjes tekst staan in het Engels. De ontwikkelaars van deze plugin zijn bezig met een pro versie (betaalde versie) waarbij de plugin wel vertaalbaar wordt.

Nadat je deze plugin in de website hebt geplaatst, kun je de reviews testen om te kijken of de code voor de ‘ratings’ goed in het systeem staan zodat Google ze kan opnemen als sterretjes bij de zoekresultaten. Dit kun je doen door gebruik te maken van de speciale testmogelijkheden voor structured data van Google.

Voorbeeld van wat de testing tool kan laten zien.

Als de Google-bots weer langs komen op de website, halen ze de nieuwe reviews op. Je kunt dit proces versnellen door de bots zelf uit te nodigen door een herindexatie aan te vragen via Search Console.

Wat doe ik met negatieve reviews?

Uiteraard kan er wel eens iets mis gaan waardoor iemand niet tevreden is met jouw geleverde dienst of product. Dan krijg je een negatieve review. Wat doe je daar dan mee? Weghalen?

Niet doen. Lekker laten staan. Uit onderzoek blijkt dat de consument het betrouwbaarder vind overkomen als er enkele negatieve reviews te vinden zijn dan wanneer er alleen 5 sterren reviews worden gegeven.

Daarnaast is het een uitgelezen kans om jouw potentiële klant te laten zien hoe je omgaat met problemen door adequaat te reageren.

Conclusie

Reviews, recensies, beoordelingen, testimonials, referenties en de sterretjes in Google kunnen je hoger in de zoekresultaten plaatsen, het vertrouwen winnen van jouw potentiële klant en uiteindelijk voor meer opdrachten of meer verkopen zorgen.

Plaats ze op een beoordelingensite, Facebook of in je eigen website, maar zorg er voor dat de code aangeeft dat het om een ‘rating’ gaat.

× Stuur een whatsapp bericht