Een wervende, pakkende tekst die getoond wordt in de zoekresultaten zorgt voor een hoger aantal gebruikers die op de link klikken (‘CTR’ oftewel ‘click through rate’) en dat zorgt voor een hogere ranking en betere conversie.

Oftewel, als de zoekmachine (bijvoorbeeld Google) een pakkende, wervende tekst voor jouw webpagina toont in de zoekresultaten, zullen er sneller en meer mensen op jouw webpagina klikken, waardoor je uiteindelijk weer hoger komt te staan in Google.

Google toont standaard de titel die je aan de pagina hebt gegeven tot een maximaal aantal tekens. Voor de omschrijving van de pagina kiest Google de eerste 160 tekens van je pagina.

Maar je kunt hier zelf verbetering in aanbrengen. Met de meta-title en meta-description opties in Yoast SEO kun je een wervende samenvatting geven van waar je pagina precies over gaat en waarom de gebruiker op jouw pagina zou moeten klikken. Tevens kun je hier je zoekwoorden (keywords) in verwerken voor nog betere vindbaarheid.

Een bijkomend voordeel is dat de meta-description of meta-omschrijving ook steeds vaker gebruikt wordt als de pagina wordt gedeeld op social media. Het is het dus echt waard om voldoende aandacht te besteden aan unieke, beschrijvende en wervende titels en omschrijvingen!

In dit plaatje kun je zien hoe Google meta-titels en meta-omschrijvingen toont:

Mogelijkheden in je CMS

Bijna ieder CMS zal tegenwoordig mogelijkheden hebben om zonder zelf te hoeven coderen de meta-titles en descriptions per pagina ergens in te voeren. Misschien moet je er een extensie of plugin voor installeren. Als er echt geen mogelijkheden voor zijn en je wilt toch een goed vindbare website met de voordelen van een hoge ‘CTR’, kun je de meta-titles en descriptions misschien zelf in de html plaatsen (bijv: <meta name=’description’ content=De WordPress Dokter is er voor de ondernemer die worstelt met een website. Ik help jou naar een gezonde, winstgevende websites’/>).

Als ook dat niet gaat of je wilt dat niet, kies dan voor een ander CMS. Bijvoorbeeld voor het gebruiksvriendelijke WordPress. Als bijkomend voordeel heb je dan de mogelijkheid om de plugin Yoast SEO te installeren.

Yoast SEO voor WordPress

Met deze plugin beheer je o.a. gemakkelijk je meta-titles en descriptions. Onderstaande afbeelding met uitleg laat zien hoe je de plugin gebruikt. Ga naar het bericht of de pagina die je wilt optimaliseren voor de zoekmachines. Klik op ‘bewerken’. In het bewerkingsscherm heb je ook de Yoast instellingen: 

  1. ‘Focus keyphrase’ is de zoekterm waarvan je denkt dat jouw klant die gebruikt om dit bericht te vinden. Deze kun je hier ter controle, dus als hulpmiddel, invullen, de plugin van Yoast scant je bericht dan op dit zoekwoord en helpt je met een analyse. De zoekterm mag uit meerdere woorden bestaan, zoals ‘de WordPress Dokter’, maar je optimaliseert een bericht op pagina op 1 zoekterm, dus NIET: WordPress, websites, Krommenie, Uitgeest, webshop, Woocommerce. 
  2. Voorbeeld van hoe Google het resultaat toont aan degene die jou (op de zoekterm) zoekt. 
  3. De titel van je bericht wordt automatisch gebruikt als SEO-titel of meta-title. Dat gebeurd met de code die je ziet staan. In dit geval ben ik tevreden over de titel omdat het precies de essentie aangeeft van waar ik het over wil hebben in dit bericht. Hier hoef ik dus niets in te vullen. Maar ik zou hier bijvoorbeeld kunnen plaatsen: ‘Gebruik wervende titels en omschrijvingen in je zoekresultaten’.
  4. De ‘slug’ is het laatste stukje van de url die voor je bericht gebruikt wordt. Als je titel klopt met de inhoud van je bericht hoef je hier meestal niets aan te veranderen.
  5. De ‘Meta omschrijving’ of meta-description: vul hier een pakkende omschrijving van je bericht in. Het groene balkje geeft aan dat je niet te weinig en niet te veel karakters gebruikt.
  6. De analyse geeft tips over hoe je de zoekmachineoptimalisatie voor dit bericht nog kunt verbeteren. Staar je niet blind op de groene balletjes. Het is echt alleen een hulpmiddel, maar soms worden de resultaten voor de gebruiker (jouw klant die jou zoekt) of de teksten juist minder goed als je alleen maar op groene balletjes concentreert. De gebruiker/lezer wil ook gewoon een prettig leesbare tekst voorgeschoteld krijgen. Het aller- allerbelangrijkste is dat jouw klant op jouw pagina precies de informatie krijgt die hij zoekt. En dus niet dat alle balletjes groen zijn.
  7. Wil je een stapje verder gaan, dan kun je de betaalde versie van Yoast SEO aanschaffen. Wanneer het voor jou handig is om deze versie aan te schaffen is helemaal afhankelijk van je ambities, je budget, de uren die je er aan kunt en wilt besteden en ook hoeveel je moet doen om de concurrentie voor te blijven. Als je hier advies over wilt, kun je altijd even contact opnemen
  8. Is de pagina of het bericht 1 van de belangrijkste pijlers van jouw website of webshop? Dan kun je hier het schuifje omzetten, dan vertel je dat namelijk ook tegen de zoekmachines.
  9. Onder ‘geavanceerd’  kun je ook aangeven dat je juist niet wilt dat je pagina of bericht gevonden wordt door de zoekmachines. Dit doe je met algemene informatie zoals de algemene voorwaarden, privacybeleidspagina of retourbeleid o.a.
  10. Er is ook nog een tabblad die een analyse geeft van de leesbaarheid van de pagina of het bericht. Ook hier krijg je tips om de leesbaarheid te vergroten. 

Met deze plugin voor WordPress kun je de zoekmachineoptimalisatie ook doorvoeren voor alle categorieën, tags, media bestanden en eventueel custom post types.

Schrijf wel altijd alle teksten met de leesbaarheid voor je gebruikers in gedachten, en bied ze waardevolle inhoud. Teksten die vol worden gestopt met zoekwoorden om te proberen hoger in de zoekmachines te komen creëren echt een averechts effect omdat je klant dan niet meer wordt verleid om naar jouw pagina te komen.

Meer informatie nodig?

Welke zoekwoorden kun je gebruiken? Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van jouw doelgroep, het doel van jouw website en waar de pagina of het bericht over gaat. Denk vanuit een persoon uit jouw doelgroep en gebruik een tool om de beste zoekwoorden te bepalen.

Er valt nog veel meer te vertellen over hoe je de structuur van je website kunt optimaliseren voor zoekmachines en hoe je goede titels en omschrijvingen kunt maken. Als je dieper in de materie wilt duiken, neem dan eens een kijkje op Yoast.com (engelstalig).

Je kunt ook een 1-op-1 sessie bij mij boeken via telefoon of Skype of (als de afstand het toelaat) bij jou of bij mij op kantoor. In een uur vertel ik je dan wat je kunt doen om de juiste zoekwoorden te vinden en hoe je die het beste in je meta-titels en omschrijvingen kunt verwerken. Ook vertel ik je wat je kunt doen om de juiste categorieën en tags te gebruiken en hoe je deze ook optimaliseert voor de zoekmachines.
Gebruik je WordPress? Dan leg ik je tevens uit hoe je de plugin van Yoast installeert en configureert voor het optimale resultaat, inclusief het optimale resultaat voor het delen via social media!

De sessie duurt ongeveer een uur en de investering is €75,- ex BTW.

 

Skype sessie

Boek een skype sessie om persoonlijk uitleg te krijgen hoe je de meta-titles en -descriptions beter in kunt zetten voor de vindbaarheid van jouw website of webshop.
Samenvatting
Meta-titles en meta-descriptions
Titel
Meta-titles en meta-descriptions
Omschrijving
Wat zijn meta-titles en meta-descriptions en hoe zet je ze in voor een hogere plaatsing in de zoekmachines en verleid je meer bezoekers naar je website?
Auteur
Bedrijfsnaam
De WordPress Dokter
Bedrijfslogo
× Stuur een whatsapp bericht