Een wervende, pakkende tekst die getoond wordt in de zoekresultaten zorgt voor een hoger aantal gebruikers die op de link klikken (‘CTR’ oftewel ‘click through rate’) en dat zorgt voor een hogere ranking en betere conversie.

Oftewel, als de zoekmachine (bijvoorbeeld Google) een pakkende, wervende tekst voor jouw webpagina toont in de zoekresultaten, zullen er sneller en meer mensen op jouw webpagina klikken, waardoor je uiteindelijk weer hoger komt te staan in Google.

Google toont standaard de titel die je aan de pagina hebt gegeven tot een maximaal aantal tekens. Voor de omschrijving van de pagina kiest Google de eerste 160 tekens van je pagina.

Maar je kunt hier zelf verbetering in aanbrengen. Met de tags meta-title en meta-description kun je een wervende samenvatting geven van waar je pagina precies over gaat en waarom de gebruiker op jouw pagina zou moeten klikken. Tevens kun je hier je zoekwoorden (keywords) in verwerken voor nog betere vindbaarheid.

Een bijkomend voordeel is dat de meta-description of meta-omschrijving ook steeds vaker gebruikt wordt als de pagina wordt gedeeld op social media. Het is het dus echt waard om voldoende aandacht te besteden aan unieke, beschrijvende en wervende titels en omschrijvingen!

In dit plaatje kun je zien hoe Google meta-titels en meta-omschrijvingen toont:

Mogelijkheden in je CMS

Bijna ieder CMS zal tegenwoordig mogelijkheden hebben om zonder zelf te hoeven coderen de meta-titles en descriptions per pagina ergens in te voeren. Misschien moet je er een extensie of plugin voor installeren. Als er echt geen mogelijkheden voor zijn en je wilt toch een goed vindbare website met de voordelen van een hoge ‘CTR’, kun je de meta-titles en descriptions misschien zelf in de html plaatsen (bijv: <meta name=’description’ content=’Webzy bouwt en onderhoudt betaalbare websites en webshops voor kleine en startende ondernemers en maakt complexe webzaken duidelijk en inzichtelijk’/>).

Als ook dat niet gaat of je wilt dat niet, kies dan voor een ander CMS. Bijvoorbeeld voor het gebruiksvriendelijke WordPress. Als bijkomend voordeel heb je dan de mogelijkheid om de plugin Yoast SEO te installeren.

Yoast SEO voor WordPress

Met deze plugin beheer je o.a. gemakkelijk je meta-titles en descriptions. Onderstaande afbeelding met uitleg laat zien hoe je de plugin gebruikt.

  1. Klik op ‘Snippet bewerken’.
  2. De titel van je bericht wordt automatisch gebruikt als SEO-titel of meta-title. Dat gebeurd met de code die je ziet staan. In dit geval ben ik tevreden over de titel omdat het precies de essentie aangeeft van waar ik het over wil hebben in dit bericht. Hier hoef ik dus niets in te vullen. Maar ik zou hier bijvoorbeeld kunnen plaatsen: ‘Gebruik wervende titels en omschrijvingen in je zoekresultaten’.
  3. De ‘slug’ is het laatste stukje van de url die voor je bericht gebruikt wordt. Als je titel klopt met de inhoud van je bericht hoef je hier meestal niets aan te veranderen.
  4. De ‘Meta omschrijving’ of meta-description: vul hier een pakkende omschrijving van je bericht in. Het groene balkje geeft aan dat je niet te weinig en niet te veel karakters gebruikt.
  5. ‘Focus keyword’ is het zoekwoord waarvan je denkt dat jouw klant die gebruikt om dit bericht te vinden. Deze kun je hier ter controle, dus als hulpmiddel, invullen, de plugin van Yoast scant je bericht dan op dit zoekwoord en helpt je met een analyse.
  6. De analyse geeft tips over hoe je de zoekmachineoptimalisatie voor dit bericht nog kunt verbeteren.

Met deze plugin voor WordPress kun je de zoekmachineoptimalisatie ook doorvoeren voor alle categorieën, tags, media bestanden en eventueel custom post types.

Schrijf wel altijd alle teksten met de leesbaarheid voor je gebruikers in gedachten, en bied ze waardevolle inhoud. Teksten die vol worden gestopt met zoekwoorden om te proberen hoger in de zoekmachines te komen creëren echt een averechts effect omdat je klant dan niet meer wordt verleid om naar jouw pagina te komen.

Meer informatie nodig?

Welke zoekwoorden kun je gebruiken? Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van jouw doelgroep, het doel van jouw website en waar de pagina of het bericht over gaat. Denk vanuit een persoon uit jouw doelgroep en gebruik een tool om de beste zoekwoorden te bepalen.

Er valt nog veel meer te vertellen over hoe je de structuur van je website kunt optimaliseren voor zoekmachines en hoe je goede titels en omschrijvingen kunt maken. Als je dieper in de materie wilt duiken, neem dan eens een kijkje op Yoast.com (engelstalig).

Je kunt ook een 1-op-1 sessie bij mij boeken via telefoon of Skype of (als de afstand het toelaat) bij jou of bij mij op kantoor. In een uur vertel ik je dan wat je kunt doen om de juiste zoekwoorden te vinden en hoe je die het beste in je meta-titels en omschrijvingen kunt verwerken. Ook vertel ik je wat je kunt doen om de juiste categorieën en tags te gebruiken en hoe je deze ook optimaliseert voor de zoekmachines.
Gebruik je WordPress? Dan leg ik je tevens uit hoe je de plugin van Yoast installeert en configureert voor het optimale resultaat, inclusief het optimale resultaat voor het delen via social media!

De sessie duurt ongeveer een uur en de investering is €50,- ex BTW.

 

Skype sessie

Boek een skype sessie om persoonlijk uitleg te krijgen hoe je de meta-titles en -descriptions beter in kunt zetten voor de vindbaarheid van jouw website of webshop.

Samenvatting
Meta-titles en meta-descriptions
Titel
Meta-titles en meta-descriptions
Omschrijving
Wat zijn meta-titles en meta-descriptions en hoe zet je ze in voor een hogere plaatsing in de zoekmachines en verleid je meer bezoekers naar je website?
Auteur
Bedrijfsnaam
De WordPress Dokter
Bedrijfslogo