Met WordPress geen probleem, klik gewoon op de link ‘wachtwoord vergeten?’. WordPress vraagt dan naar je emailadres, vul die in en je ontvangt een mail met instructies om je wachtwoord te resetten.
Zorg voor een veilig wachtwoord om inbrekers buiten de deur te houden. Een hulpmiddel om al je wachtwoorden beveiligd op te slaan is bijvoorbeeld KeePass. Lees meer over hoe je het best je wachtwoorden kunt beheren.
Gebruikersnaam kwijt
Er gebeurt niets als je op ‘inloggen’ klikt
Als er niets gebeurt wanneer je je gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingevoerd, kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn, maar het meest waarschijnlijke is, dat er een plugin gebroken is.
Ga naar de map wp-content/plugins. Hieronder vind je alle plugins die je gebruikt in je WordPress website. Om er achter te komen welke plugin het probleem veroorzaakt, schakel je 1 voor 1 de plugins uit en kijk je tussendoor of je weer kunt inloggen. Als je een plugin hebt uitgeschakeld en je kunt weer inloggen, dan weet je dus dat die plugin problemen geeft. Uitschakelen doe je door de map van de plugin te hernoemen.
Als je weet welke plugin het probleem veroorzaakt, kun je die uitgeschakeld laten en de rest weer inschakelen als je dat niet al gedaan had, door de map de originele naam weer terug te geven. Als je bent ingelogd, kun je via het menu naar de plugins gaan en de plugin opnieuw installeren. Meestal kun je de plugin dan weer zonder problemen gebruiken. Als dat niet lukt, kun je contact opnemen met de makers van de plugin, of een andere plugin gebruiken met vergelijkbare functionaliteiten.

Mocht het aan het theme liggen, kan het zijn dat een update voldoende is om het theme te repareren. Heb je een child theme gebouwd, dan zul je op zoek moeten naar de oorzaak van het probleem.
Soms kan het theme niet gerepareerd worden en wordt het theme niet meer onderhouden door de ontwikkelaars. Dan zul je moeten switchen en een nieuw theme moeten gaan gebruiken.
Je krijgt geen invoervelden te zien, het scherm blijft wit
Het gebeurt wel eens dat je naar wp-admin gaat en het scherm volledig wit blijft. Dat is het gevreesde ‘white screen of death’. Er is een probleem, maar er is niets wat duidelijk maakt wat voor probleem het is. Je beste optie is ook om eerst te beginnen met het uitzoeken of het misschien aan een gebroken plugin of thema ligt. Volg de stappen onder ‘er gebeurt niets‘. Waarschijnlijk kun je daarmee de juiste oorzaak wel vinden en oplossen.
Als het niet lukt, kun je met een aanpassing in de wpconfig.php een log laten aanmaken onder de wp-content map. Daar kan meer informatie in staan over wat er precies aan de hand is. Om deze log aan te kunnen maken log je weer in op de FTP en navigeer je onder de WordPress map naar het bestand wp-config.php.
define(‘WP_DEBUG’, true);
define( ‘WP_DEBUG_LOG’, true );
define( ‘WP_DEBUG_DISPLAY’, false );
boven deze zin:
/* That’s all, stop editing! Happy blogging. */
Ga nu naar je website en naar wp-admin. Laad de pagina opnieuw. Zoek naar het bestand debug.log onder wp-content op de ftp. Open het bestand en kijk wat daar in staat. Met deze gegevens krijg je aanwijzingen over waar het probleem precies zit.
Je krijgt een foutmelding: error establishing a database connection
Dus check eerst bij je hostingprovider of er een storing is. Als dat niet het geval is, log dan in op FTP met een FTP programma. Ik gebruik zelf altijd WinSCP. De login gegevens voor FTP kun je vinden in je hosting panel of krijg je van je hostingprovider. Zoek onder de WordPress map naar het bestandje wp-config.php en open deze. Hier staan de databasenaam, gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld. Kloppen deze met de gegevens die je van je hostingprovider hebt gekregen? Staat er niet ergens per ongeluk een spatie te veel?

Je krijgt een foutmelding: 500 internal server error
Is het geen plugin of theme wat het probleem veroorzaakt? Dan kan het een corrupt .htaccess bestand zijn of moet de PHP memory limit omhoog. Soms moeten de bestanden van WordPress opnieuw geupload worden. De stappen die je kunt volgen om je website weer in de lucht te krijgen volgen in een ander artikel.
Gehacked
Mocht je genoemde oplossingen bij jouw specifieke probleem allemaal geprobeerd hebben en je kunt nog steeds niet inloggen, of je kunt wel inloggen, maar je kunt niets meer aanpassen of bent dingen kwijt in het menu, dan kan het zijn dat je gehacked bent. Of eigenlijk, dat je WordPress website is gehacked. Vaak vragen mijn gehackte klanten zich af waarom hun website is gehacked, want er staan helemaal geen belangrijke gegevens in. Maar hackers zoeken (met zogenoemde ‘bots’) graag een ingang via je website om gebruik te kunnen maken van de server waarop jouw website is opgeslagen, oftewel je hosting. Vanaf die locatie kunnen de hackers spam versturen en dat wordt nog veelvuldig gedaan, dus blijkbaar wordt daar nog steeds flink mee verdiend. Maar de belasting op de server wordt daarmee heel groot en de kans is dan ook aanwezig dat de hostingprovider je website uit de lucht haalt als ze merken dat je website is gehacked.
Er kunnen meer indicaties zijn dat de website is gehacked. Zo kan het zijn dat er ineens vreemde advertenties op je pagina’s verschijnen, of dat je bij het klikken op een link van je website ineens heel ergens anders uit komt.

Conclusie
De meeste problemen voorkom je door regelmatig te updaten. Zorg dat WordPress, je theme en je plugins zo snel mogelijk geupdate worden. Behalve dat je minder kans hebt dat de website kapot gaat, zorg je ook voor de veiligheid van je website en houd je hackers en spammers makkelijker tegen. Tegenwoordig is het zelfs een vereiste om je website regelmatig te updaten, anders voldoe je niet aan de AVG eisen.
Let er wel op dat er altijd iets mis kan gaan en je dus bij wijzigingen eerst een backup maakt!
Ik kan niet inloggen op mijn inloggegevens en de e-mailadressen worden niet herkend!
Ik heb al een aantal jaren geen update gedaan van mijn site……
Hoe kan ik weer toegang krijgen om mijn site bij te werken?
Hallo Anneke, dankjewel voor je bericht. Ik heb je even een mail gestuurd met een vermoedelijke oplossing.
Het klinkt alsof je niet meer op je website kunt inloggen omdat je het wachtwoord niet meer hebt en het ook niet lukt om een nieuwe aan te vragen. Wellicht kun je dit via je gebruikersnaam nog aanvragen. Als dat niet lukt, is er ook een mogelijkheid om het wachtwoord te resetten via je database, maar dat zou ik alleen zelf doen als je daar al eerder mee gewerkt hebt. Je kunt het ook door de WordPress Dokter laten doen, maar dan vraag ik er €50,- ex BTW voor en heb ik de inloggegevens nodig van je hostingdashboard.
Maar hopelijk is dat niet nodig en is het snel opgelost. Succes en laat maar weten als we wat voor je kunnen betekenen.
Hallo,
Ik kan niet meer in de Admin komen voor WordPress. Ik kan wel inloggen, maar krijg een wit scherm met onderstaande code/bericht. Dit is gebeurd naar een update, maar kan het ook niet meer terugzetten.
Notice: Undefined offset: 0 in /mnt/web421/b1/07/51969407/htdocs/wp-includes/plugin.php on line 925 Notice: Undefined offset: 0 in /mnt/web421/b1/07/51969407/htdocs/wp-includes/plugin.php on line 943 Warning: Cannot modify header information – headers already sent by (output started at /mnt/web421/b1/07/51969407/htdocs/wp-includes/plugin.php:925) in /mnt/web421/b1/07/51969407/htdocs/wp-includes/pluggable.php on line 1172
Mijn vraag is dan, hoe los ik dat op, zodat ik mijn site weer kan bewerken.
Hallo Fred,
Het meest waarschijnlijke is dat er een plugin ‘kapot’ is gegaan. Je kunt dat ontdekken door bij je hostingprovider in te loggen en naar de bestanden van je website te gaan. Meestal kan dat via de ‘file manager’ of ‘bestandsbeheer’. In de map ‘wp-content’ vind je de map ‘plugins’. Hier staan de bestanden van alle geïnstalleerde plugins. Als je 1 van de plugins hernoemt, bijv. Akismet hernoemen naar _Akismet, dan wordt de plugin ‘uit’ gezet. Je kunt dan even je website refreshen om te kijken of je er weer normaal in kunt werken. Als dat niet het geval is, kun je de plugin weer de normale naamgeving geven en kun je hetzelfde proces met de volgende plugin uitvoeren. Net zolang tot je de plugin hebt gevonden die het probleem veroorzaakt. Deze kun je dan verwijderen en via het dasboard in de website weer installeren.
Mocht het niet lukken en je wilt er graag hulp bij, dan kun je contact met me opnemen via mail of telefoon.
Succes, ik hoop dat je er snel uit bent!
Hi!
Ik heb last van spam berichten via mijn website. Nu kreeg ik als tip dat ik reCaptcha moest downlauden. Dit heb ik gedaan een google reCaptcha. Toen was ik bezig om wat aan te passen en sinds dien kan ik niet meer inloggen op mijn website. Er komt dit te staan: Er heeft zich een kritische fout voorgedaan op je website. Controleer je postvak-in van je beheer-e-mailadres voor instructies.
Lees meer over probleemoplossing in WordPress.
Ik kom hier verder niet uit, kunt u mij helpen? Ik weet niet of dit te maken heeft met de plug-in die ik heb gedownload maar het was wel erg toevallig. Hopelijk kunt u me verder helpen! Alvast bedankt.
Vriendelijke groet,
Jasmina
Hallo Jasmina,
Het meest waarschijnlijke is dat er een plugin ‘kapot’ is gegaan. Dat kan die van Google recaptcha zijn, maar ook een andere plugin. Je kunt dat ontdekken door bij je hostingprovider in te loggen en naar de bestanden van je website te gaan. Meestal kan dat via de ‘file manager’ of ‘bestandsbeheer’. In de map ‘wp-content’ vind je de map ‘plugins’. Hier staan de bestanden van alle geïnstalleerde plugins. Als je 1 van de plugins hernoemt, bijv. Akismet hernoemen naar _Akismet, dan wordt de plugin ‘uit’ gezet. Je kunt dan even je website refreshen om te kijken of je er weer normaal in kunt werken. Als dat niet het geval is, kun je de plugin weer de normale naamgeving geven en kun je hetzelfde proces met de volgende plugin uitvoeren. Net zolang tot je de plugin hebt gevonden die het probleem veroorzaakt. Deze kun je dan verwijderen en via het dasboard in de website weer installeren.
Mocht het niet lukken en je wilt er graag hulp bij, dan kun je contact met me opnemen via mail of telefoon.
Succes, ik hoop dat je er snel uit bent!
Hi Jessy, ontzettend bedankt voor je artikel. Ik kon al maanden niet meer inloggen in WordPress vanwege een plugin die ik niet kon verwijderen. Met het FTP is het eindelijk gelukt, top!
Jamil
Hi Jamil, wat goed om te lezen dat je weer kunt inloggen. Dankjewel voor je reactie!