Soms kun je niet meer inloggen op de admin omgeving van WordPress oftewel wp-admin. Hier zijn verschillende oorzaken en dus ook verschillende oplossingen voor. In dit artikel worden de meest voorkomende problemen met het inloggen behandeld.

Soms vergeet je gewoon je wachtwoord. Overkomt ons allemaal. Helemaal met alle ingewikkelde wachtwoorden die we tegenwoordig nodig hebben.

Met WordPress geen probleem, klik gewoon op de link ‘wachtwoord vergeten?’. WordPress vraagt dan naar je emailadres, vul die in en je ontvangt een mail met instructies om je wachtwoord te resetten.

Zorg voor een veilig wachtwoord om inbrekers buiten de deur te houden. Een hulpmiddel om al je wachtwoorden beveiligd op te slaan is bijvoorbeeld KeePass. Lees meer over hoe je het best je wachtwoorden kunt beheren.

Gebruikersnaam kwijt

Als je je gebruikersnaam kwijt bent, probeer dan in te loggen met je e-mail adres. Zodra je bent ingelogd kun je onder ‘Gebruikers’ > ‘Je profiel’ je gebruikersnaam weer opzoeken.

Er gebeurt niets als je op ‘inloggen’ klikt

Als er niets gebeurt wanneer je je gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingevoerd, kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn, maar het meest waarschijnlijke is, dat er een plugin gebroken is.

Log in op FTP met een FTP programma. Ik gebruik zelf altijd WinSCP.  De login gegevens voor FTP kun je vinden in je hosting panel of krijg je van je hostingprovider.
Ga naar de map wp-content/plugins. Hieronder vind je alle plugins die je gebruikt in je WordPress website. Om er achter te komen welke plugin het probleem veroorzaakt, schakel je 1 voor 1 de plugins uit en kijk je tussendoor of je weer kunt inloggen. Als je een plugin hebt uitgeschakeld en je kunt weer inloggen, dan weet je dus dat die plugin problemen geeft. Uitschakelen doe je door de map van de plugin te hernoemen.

Als je weet welke plugin het probleem veroorzaakt, kun je die uitgeschakeld laten en de rest weer inschakelen als je dat niet al gedaan had, door de map de originele naam weer terug te geven. Als je bent ingelogd, kun je via het menu naar de plugins gaan en de plugin opnieuw installeren. Meestal kun je de plugin dan weer zonder problemen gebruiken. Als dat niet lukt, kun je contact opnemen met de makers van de plugin, of een andere plugin gebruiken met vergelijkbare functionaliteiten.

Lukt het je na alle plugins te hebben getest nog niet om in te loggen? Dan ligt het waarschijnlijk aan het thema wat je gebruikt. Ga dan naar de map wp-content/themes en zoek de map van het theme wat je gebruikt. Hernoem deze en probeer opnieuw in te loggen. WordPress schakelt automatisch over naar 1 van de andere themes die geinstalleerd zijn.
Mocht het aan het theme liggen, kan het zijn dat een update voldoende is om het theme te repareren. Heb je een child theme gebouwd, dan zul je op zoek moeten naar de oorzaak van het probleem.
Soms kan het theme niet gerepareerd worden en wordt het theme niet meer onderhouden door de ontwikkelaars. Dan zul je moeten switchen en een nieuw theme moeten gaan gebruiken.

Je krijgt geen invoervelden te zien, het scherm blijft wit

Het gebeurt wel eens dat je naar wp-admin gaat en het scherm volledig wit blijft. Dat is het gevreesde ‘white screen of death’. Er is een probleem, maar er is niets wat duidelijk maakt wat voor probleem het is. Je beste optie is ook om eerst te beginnen met het uitzoeken of het misschien aan een gebroken plugin of thema ligt. Volg de stappen onder ‘er gebeurt niets‘. Waarschijnlijk kun je daarmee de juiste oorzaak wel vinden en oplossen.
Als het niet lukt, kun je met een aanpassing in de wpconfig.php een log laten aanmaken onder de wp-content map. Daar kan meer informatie in staan over wat er precies aan de hand is. Om deze log aan te kunnen maken log je weer in op de FTP en navigeer je onder de WordPress map naar het bestand wp-config.php.

Hier voeg je deze code toe:

define(‘WP_DEBUG’, true);
define( ‘WP_DEBUG_LOG’, true );
define( ‘WP_DEBUG_DISPLAY’, false );

boven deze zin:

/* That’s all, stop editing! Happy blogging. */

Sla het bestand op.

Ga nu naar je website en naar wp-admin. Laad de pagina opnieuw. Zoek naar het bestand debug.log onder wp-content op de ftp. Open het bestand en kijk wat daar in staat. Met deze gegevens krijg je aanwijzingen over waar het probleem precies zit.

Je krijgt een foutmelding: error establishing a database connection

De reden waarom je deze melding krijgt, is omdat WordPress het niet lukt om verbinding te maken met de database van de site. Hier zijn ook weer verschillende oorzaken mogelijk. Het kan zijn dat de database ‘stuk’ is, of dat de juiste gegevens ontbreken in het bestandje wp-config.php, of dat er problemen zijn met de servers van de hostingprovider.
Dus check eerst bij je hostingprovider of er een storing is. Als dat niet het geval is, log dan in op FTP met een FTP programma. Ik gebruik zelf altijd WinSCP.  De login gegevens voor FTP kun je vinden in je hosting panel of krijg je van je hostingprovider. Zoek onder de WordPress map naar het bestandje wp-config.php en open deze. Hier staan de databasenaam, gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld. Kloppen deze met de gegevens die je van je hostingprovider hebt gekregen? Staat er niet ergens per ongeluk een spatie te veel?
Als daar ook alles klopt, kan het zijn dat de database ‘stuk’ is. Soms kun je via het hostingpanel een reparatie doen op de database. Is daar geen mogelijkheid voor, dan kun je het beste een backup terug zetten.

Je krijgt een foutmelding: 500 internal server error

Als je deze foutmelding krijgt, kunnen er ook verschillende dingen aan de hand zijn. Ook hier is het handig om te beginnen met het uitsluiten dat een plugin of thema het probleem veroorzaakt. Volg de stappen onder ‘er gebeurt niets‘ om dit via FTP te achterhalen.

Is het geen plugin of theme wat het probleem veroorzaakt? Dan kan het een corrupt .htaccess bestand zijn of moet de PHP memory limit omhoog. Soms moeten de bestanden van WordPress opnieuw geupload worden. De stappen die je kunt volgen om je website weer in de lucht te krijgen volgen in een ander artikel.

Gehacked

Mocht je genoemde oplossingen bij jouw specifieke probleem allemaal geprobeerd hebben en je kunt nog steeds niet inloggen, of je kunt wel inloggen, maar je kunt niets meer aanpassen of bent dingen kwijt in het menu, dan kan het zijn dat je gehacked bent. Of eigenlijk, dat je WordPress website is gehacked. Vaak vragen mijn gehackte klanten zich af waarom hun website is gehacked, want er staan helemaal geen belangrijke gegevens in. Maar hackers zoeken (met zogenoemde ‘bots’) graag een ingang via je website om gebruik te kunnen maken van de server waarop jouw website is opgeslagen, oftewel je hosting. Vanaf die locatie kunnen de hackers spam versturen en dat wordt nog veelvuldig gedaan, dus blijkbaar wordt daar nog steeds flink mee verdiend. Maar de belasting op de server wordt daarmee heel groot en de kans is dan ook aanwezig dat de hostingprovider je website uit de lucht haalt als ze merken dat je website is gehacked.
Er kunnen meer indicaties zijn dat de website is gehacked. Zo kan het zijn dat er ineens vreemde advertenties op je pagina’s verschijnen, of dat je bij het klikken op een link van je website ineens heel ergens anders uit komt.

Hoe je een gehackte WordPress website weer ‘schoon’ krijgt, lees je in een volgend artikel.

Conclusie

De meeste problemen voorkom je door regelmatig te updaten. Zorg dat WordPress, je theme en je plugins zo snel mogelijk geupdate worden. Behalve dat je minder kans hebt dat de website kapot gaat, zorg je ook voor de veiligheid van je website en houd je hackers en spammers makkelijker tegen. Tegenwoordig is het zelfs een vereiste om je website regelmatig te updaten, anders voldoe je niet aan de AVG eisen.

Let er wel op dat er altijd iets mis kan gaan en je dus bij wijzigingen eerst een backup maakt!

× Stuur een whatsapp bericht