Onderzoek heeft aangetoond dat gebruikers jouw website als mooi of niet mooi beoordelen binnen 1/50ste en 1/20e van een seconde en binnen 90 seconden heeft een gebruiker een oordeel gevormd over jouw product. Een groot deel van hoe een gebruiker jouw website of webshop of product ervaart in dat eerste moment, wordt beïnvloed door het kleurgebruik.

Een kleur heeft de unieke eigenschap dat die een specifiek type gebruiker of shopper aantrekt en kan het gedrag van de gebruiker of shopper ook beïnvloeden. Dat komt omdat elke kleur een andere emotie kan oproepen.

Onderzoek laat zien dat 90% van de oordelen over producten met kleur te maken hebben. Kleur bepaalt voor 85% welk product je koopt. Kleur heeft daarbij dus heel veel invloed op conversiepercentage. Gebruik dus de juiste kleuren en vergroot je klantenkring!

Geel bijvoorbeeld roept een gevoel van jeugdig optimisme op. Deze kleur wordt vaak gebruikt om mensen over te halen toch iets te kopen, terwijl ze eigenlijk alleen maar aan het rondneuzen waren. Een overdaad aan geel echter, zorgt er voor dat mensen geïrriteerd raken, gebruik dus met voorzichtigheid.

Bij rood gaat de hartslag omhoog en geeft een alarmsignaal. Deze kleur wordt gebruikt bij uitverkoop.

Blauw geeft een gevoel van veiligheid en wordt vaak gebruikt bij banken en bedrijven. Het zal ook wel niet per ongeluk zijn dat Facebook, het bedrijf wat wil staan voor transparantie en veilig gebruik, de kleur blauw als hoofdkleur heeft. Gebruik echter de kleur blauw niet als je etenswaren verkoopt. Blauw wordt gebruikt bij mensen die lijnen om ze minder te laten eten.

Groen is de kleur die de ogen het makkelijkst kunnen verwerken. Deze kleur wordt vaak geassocieerd met gezondheid en wordt derhalve vaak door zorginstellingen gebruikt. De kleur wordt ook vaak gebruikt om meer ontspanning te creëren.Ook als je website iets te maken heeft met natuur, natuurproducten, outdoor activiteiten of milieu, kun je het beste de kleur groen gebruiken. Als je geen andere groene elementen gebruikt op je website of webshop, kun je deze kleur ook heel goed gebruiken voor je Calls To Action.

Oranje heeft een actieve ondertoon en wordt vaak gebruikt in een Call To Action, voor inschrijven, kopen of verkopen. Het is een kleur die staat voor plezier en is aanwezig en warm. Het kan ook overweldigend zijn voor de gebruiker, dus spaarzaam gebruiken. Daarnaast kan het de gebruiker een gevoel geven van ‘goedkoop’. Dus als je dat wilt uitstralen met jouw product, kan het een goede keuze zijn om te gebruiken.

Roze is de kleur van de romantiek en wordt in de marketingwereld in gezet voor producten voor vrouwen en meisjes.

Zwart roept een luxueus gevoel op en wordt daarom vanzelfsprekend gebruikt voor duurdere producten als sieraden en juwelen.

Paars heeft een kalmerend effect en wordt vaak gebruikt in de schoonheidsindustrie om producten in de markt te zetten.

Deze kleuren en effecten zijn overigens onderzocht bij Noord-Amerikanen, maar er is bekend dat mensen uit andere werelddelen andere emoties ervaren bij kleuren. Bedenk dus 

wel welke doelgroep je wilt aanspreken en onderzoek welke kleuren voor jouw doelgroep de gewenste effecten oproepen. Je moet de juiste kleuren op het juiste moment, met het juiste publiek, met de juiste reden gebruiken.

Er zijn niet alleen verschillen tussen mensen in verschillende werelddelen, maar er zijn ook sociologische verschillen tussen bijv. mannen en vrouwen. Vrouwen houden niet van grijs, oranje en bruin. Ze houden van blauw, paars en groen. Kijk maar eens op websites van grote merken die specifiek op vrouwen zijn gericht, daar zul je vrijwel geen grijs, oranje en bruin aantreffen.
Als je specifiek mannen wilt aantrekken, gebruik dan blauw, groen en zwart en geen paars, oranje en bruin.

Wit

Wit wordt in de kleurenpsychologie een beetje vergeten. Misschien is dat omdat men er nog niet uit is of het een kleur is of niet. Voor jouw website of shop maakt het niet uit of wit een kleur is of niet. Witruimte is hoe dan ook een heel sterke tool in jouw design als je het juist gebruikt. Kijk maar eens op een van de meest populaire websites ter wereld: die van Google. Die bestaat voor 90% uit witruimte!

Conclusie

Het internet zit vol kleur en je kunt met het juiste kleurgebruik, op het juiste tijdstip, bij het juiste publiek en met het juiste doel heel veel bereiken.

Bron: Kissmetrics 

× Stuur een whatsapp bericht