Als je al heel wat uren en misschien kosten hebt gemaakt aan je website of webshop, dan kan het wel eens moeilijk zijn om er nog objectief naar te kunnen kijken. Kun je er nog naar kijken door de ogen van de gebruiker? Of door de ogen van Google?

Als je door de ogen van Google kunt kijken, dan zie je misschien toch nog verbeterpunten. Hoe kijkt Google dan en hoe kun je de verbeterpunten aanpakken?

Als je een website online zet, komt de Google bot op een gegeven moment langs om de website te indexeren, de Google bot onderzoekt wat voor informatie er op jouw website of webshop staat en laat dat dan zien in de zoekresultaten als er iemand zoekt naar iets wat er op jouw website staat.
Je kunt de Google bot helpen zodat jouw website sneller wordt geindexeerd.

  • Creeer een sitemap. Een sitemap verteld Google wat er precies op jouw site te vinden is. Deze wordt automatisch gecreeerd als je de SEO plugin van Yoast installeert. Uiteraard zijn er nog andere plugins die je kunt gebruiken. Zorg wel dat de sitemap in de root van de website directory is te vinden.
  • Dien de sitemap in bij Webmastertools, of Search Console zoals het nu genoemd wordt. Je moet je daarvoor eerst met je Google account voor aanmelden. Als je bent aangemeld, klik je op je site, ga dan naar ‘Crawlen’ en dan naar ‘Sitemaps’. In de rechterbovenhoek kun je je sitemap toevoegen.
  • Je kunt Google dan via Search Console vragen je website te indexeren op de pagina ‘URL indienen’.

Als de website is geindexeerd, kun je gaan onderzoeken hoe Google jouw website daadwerkelijk ziet.

Niet-indexeerbare bestanden

Heb je bestanden die geblokkeerd zijn door robots.txt? Dan kijkt Google niet naar die bestanden. Dat kan handig zijn, omdat je sommige pagina’s niet in de zoekresultaten wilt hebben, bijvoorbeeld prive pagina’s zoals admin  pagina’s of pagina’s met bijvoorbeeld dubbele teksten (duplicate content) of algemene teksten als algemene voorwaarden of privacybeleid.

Om deze pagina’s uit de zoekresultaten te houden kun je ze op niet-indexbaar zetten via de SEO plugin van Yoast, of je kunt een robots.txt aanmaken en de pagina’s daarin opnemen.

Hoe kun je zien of je een robots.txt bestand hebt? Tiep de URL van jouw website in de browserbalk en zet dit er achter: /robots.txt. Voor de WordPress Dokter zou dat worden: dewpdokter.nl/robots.txt. Je kunt het ook checken in je Search Console account onder ‘huidige status’.

Zorg er wel voor dat php scripts en javascript bestanden geindexeerd kunnen worden, voor een goede weergave van jouw site in de zoekresultaten.

De pagina titel

Nadat Google heeft gekeken welke pagina’s geindexeerd kunnen worden, kijkt Google naar een klein stukje inhoud van de pagina’s: de titel. De titel wordt als belangrijkste SEO factor beschouwd.

Google ziet de hele titel, maar alleen de eerste 65 tekens (dit varieert helaas van tijd tot tijd) zijn belangrijk. Dat zijn de hoeveelheid tekens die de gebruiker ziet in de zoekresultaten.

Wellicht ten overvloede: gebruik altijd unieke titels en terwijl hier het gebruik van zoekwoorden belangrijk is, moet je het ook niet overdrijven. De titel moet meer dan alleen zoekwoorden bevatten vind Google, maar het helpt ook voor de leesbaarheid van de titel voor de zoeker.

Omschrijving van de pagina

Nadat Google klaar is met de titels van de pagina’s, wordt er gekeken naar de omschrijvingen. De omschrijving wordt ofwel uit de eerste (160, maar varieert helaas ook) tekens van de eerste alinea gehaald, of je geeft (dat is netter en efficiënter) de pagina een ‘meta-omschrijving’ mee. (link)

Google gebruikt de meta omschrijving om te tonen in de zoekresultaten, maar gebruikt het niet als ‘ranking factor’. De omschrijving is voor de gebruiker. Kruip dus in het hoofd van de gebruiker en verzin waardevolle en wervende omschrijvingen. Zorg er wel voor dat in de omschrijving de inhoud van de pagina in het kort wordt weergegeven. Als de omschrijving niet overeen komt met de inhoud, raakt jouw klant geirriteerd en is dan snel weer weg.
Bedenk dat dit ongeveer het enige stukje reclame is wat je gratis kunt inzetten, dus besteed je tijd en energie om hier teksten te schrijven die de ‘click through rate’ verhogen.

Beeldmateriaal

Google kan niet zien wat voor plaatje het is, maar kijkt naar de naam en de alt-tags om te zien waar het plaatje over gaat. Vul dus altijd bij de alt-tag een goede omschrijving in als je een foto of plaatje upload. De omschrijving moet beschrijvend zijn, er moet goed nagedacht worden over het gebruik van zoekwoorden en ze moeten uiteraard bruikbaar zijn voor de gebruiker.

Als je een webshop hebt, gebruik dan in elk geval modelnaam of serienummer in de alt-tags.

Zorg er ook voor dat het beeldmateriaal ook geindexeerd kan worden en niet wordt afgeschermd door bijvoorbeeld een robots.txt.

Inhoud

Nu komt het belangrijkste wat Google bekijkt van jouw website: de inhoud oftewel de ‘content’. De content is alles wat geen HTML code is en wat aan de gebruiker getoond wordt in zijn volledigheid. Daar zitten geen restricties op qua lengte en daar kan alle waardevolle informatie in worden opgenomen.

Ieder woord wordt door Google gezien en geindexeerd. En hoe meer content je hebt, hoe beter. Er is geen limiet aan de hoeveelheid woorden of pagina’s die Google indexeert.

Zorg er dus voor dat elke pagina genoeg content bevat. Hier kun je niet de fout mee in gaan. Zolang het maar wel waardevolle content is!

Maar Google kijkt niet alleen naar de bestaande content, de bot wordt ook wakker als je regelmatig nieuwe content publiceert. Daarom adviseer ik ook altijd om te gaan bloggen. (link)

Conclusie

Als je jouw website of webshop eens door de ogen van de Google bot probeert te bekijken, zie je misschien weer nieuwe dingen die je kunt aanpakken. Het kan best dat Google andere dingen belangrijk vind aan jouw website of webshop dan waar je je zelf al een tijdje op zit blind te staren. Met dit artikel kun je de beschreven factoren voor jouw website onderzoeken en misschien de zoekresultaten voor jouw website of webshop wel verbeteren!

Bron: Kissmetrics

× Stuur een whatsapp bericht