Eline kwam er niet meer uit. Ze had een website voor haar coachingsdiensten, maar in de loop der jaren was haar aanbod zo verandert, dat haar website niet meer klopte. Ze wist dat het anders moest, maar hoe moest ze dat aanpakken? Haar teksten moesten uiteraard aangepast, maar welke pagina’s moesten aangepast, of moesten er nieuwe pagina’s komen? En wat moest ze in haar menu zetten? Voldoet de look and feel van de website nog wel?

Ze was hier al zo’n tijd mee aan het worstelen dat ze het tijd vond om hier even met iemand anders naar te kijken en ze heeft daarom contact opgenomen met de WordPress Dokter. We hebben een afspraak gemaakt en in anderhalf uur naar haar website en bedrijf gekeken en onderzocht waar de reden lag dat ze maar niet helder kon krijgen hoe ze haar website moest indelen.

Het bleek te liggen aan dat ze toch nog niet haar doelgroep helder voor de geest had. Ze had een bedrijfsplan, ze had een dienstenaanbod en ze had doelstellingen geformuleerd, maar nog niet duidelijk geformuleerd wie precies haar doelgroep was.

In de afgelopen twaalf jaar dat de WordPress Dokter actief is (voorheen als Webzy) is zij niet de enige gebleken. Veel klanten hebben hier nooit echt over nagedacht en hadden nooit een voorbeeld van hun ideale klant in hun hoofd bij het aanbieden van hun diensten. Als je vraagt hoe dat komt, geven ze vaak een antwoord als: ‘Ik weet toch wel wie mijn doelgroep is, daar hoef ik toch niet over na te denken?’. Of: ‘Mijn doelgroep? Nou ja, gewoon, alle mensen die iets willen kopen.’

Dat is echter niet voldoende om efficient je website voor je te laten werken of andere activiteiten te laten slagen op marketinggebied.

Maar hoe bepaal je die doelgroep dan?

Allereerst denk je er natuurlijk over na. Je hebt een dienst of product die specifiek gericht is op … Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld jongeren, mannen, ouders etc. Zo kun je nog veel meer eigenschappen bedenken die jouw ideale klant heeft, hoe meer hoe beter.

Hieronder een niet uitputtelijk lijstje met waar je aan kunt denken:

  • leeftijdscategorie
  • denkniveau
  • politieke voorkeur
  • sekse
  • woonplaats
  • geloofsovertuiging
  • grote of kleine portemonnee of iets er tussenin
  • etc

Ontwikkel een persona

Een persona is een heel gedetailleerd beschreven persoon die in jouw doelgroep past. En hierbij geldt ook weer, hoe meer details, hoe beter. In het geval van Eline zou het zoiets kunnen zijn: Bert is een man van 56. Hij is getrouwd en heeft twee volwassen kinderen. Bert werkt op de IT afdeling van een groot bedrijf als proces bewaker. Zijn laatste promotie is alweer een tijdje geleden, sterker nog, hij heeft het gevoel in de loop der jaren zelfs een stapje terug te hebben gezet. Zijn salaris is okee. Zijn pensioen is bij dit bedrijf goed geregeld. Hij en zijn vrouw hebben een koophuis en het grootste deel van het geld gaat op aan het huis. Hij houdt van het drinken en verzamelen van goede whiskeys en gaat met vrienden graag op pad om proeverijen te bezoeken. 

En zo kun je nog veel meer details beschrijven over wie jouw klant is. Hoe meer hoe beter dus. 

Onderzoek zoveel mogelijk

Onderzoek ook zoveel mogelijk details. Het gaat hier te ver om volledig te beschrijven hoe je een bedrijfsplan schrijft, maar deze onderdelen om jouw ideale klant voor ogen te krijgen zijn ook zeer belangrijke stappen in jouw bedrijfsplan. In je bedrijfsplan ga je namelijk ook een concurrentieanalyse doen. Bij deze analyse kun je nog eens extra de focus leggen op hoe jouw concurrent zijn/haar klant ziet en hoe hij/zij de klant benaderd, welke toon wordt gebruikt, waar wordt de klant gevonden, welke kleuren en welke look and feel is gekozen etc.

Zoals eerder gezien, kan het zelfs zijn dat je al een lopend bedrijf hebt, maar dit onderdeel van het bedrijfsplan nog niet hebt uitgeschreven. Je loopt dan wel een stapje voor, want dan heb je zelf meer data om te kunnen analyseren en te onderzoeken wie jouw klanten nou echt zijn. Gebruik de statistieken van bijvoorbeeld jouw website (Google Analytics) over de bezoekers.

Denken vanuit de klant

Als je eenmaal helder hebt wie jouw ideale klant precies is, dan kun je veel beter gaan denken vanuit die klant, in dit geval Bert. En dan kun je jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen gaan stellen:

  • Wat wil Bert? Wat is nu precies zijn vraag en welke motivatie zit daarachter? Hoe pas ik mijn dienst daarop aan?
  • Hoe neemt Bert informatie op? Is hij een beelddenker? Welke beelden kan ik gebruiken om hem te informeren over mijn diensten?
  • Welke kleuren spreken Bert aan? Welke lettertypes? Oftewel, welke uitstraling past bij Bert?
  • Met welke bewoordingen kan ik mijn informatie overbrengen aan Bert, is dat Jip en Janneke taal, of kan dat in jargon?
  • Hoe maak ik Bert precies blij?
  • Etc. Hier kun je vast nog veel meer vragen bedenken die ook specifiek informatie opleveren voor jouw diensten of producten.

Je doelgroep bepalen

Toen Eline o.a. deze stappen heeft uitgevoerd en ze eenmaal haar doelgroep helder voor ogen had, wist ze direct ook welke teksten ze moest schrijven en op welke toon en hoe ze gerangschikt moesten worden in een menu. Daarnaast wist ze ook precies wat de uitstraling van haar website moest zijn om het aantrekkelijk te maken voor haar doelgroep om langs te komen en de website te bekijken.

Zit je net als Eline vast en kom je er niet uit met je website, dan kunnen we samen kijken waar je precies tegen aan loopt en zorgen we dat je zo snel mogelijk weer de energie krijgt om je handen uit de mouwen te steken!

× Stuur een whatsapp bericht