Dit is een vraag die ik keer op keer van mijn klanten krijg als ik aangeef dat ze moeten gaan bloggen. Meestal trekken ze er dan ook een beetje een vies gezicht bij. Mijn reactie was niet anders toen ik dezelfde woorden voor het eerst hoorde van een online marketingspecialist.
Er speelde namelijk van alles door mijn hoofd. Want waarom zou ik? En waarover moet ik schrijven dan, ik zou het echt niet weten! Hoe moet ik daar de tijd voor vrij maken? En bovenal: gaat het me iets opleveren?
Doordat ik het belang van bloggen inmiddels ben gaan inzien, ben ik er toch ingedoken en ben ik er serieus mee aan de slag gegaan. Eerst wat onwillig en toch nog wat sceptisch, maar uiteindelijk vol enthousiasme. Want hoe meer ik er over nadenk, hoe meer onderwerpen bij me boven borrelen en hoe meer inspiratie ik krijg. Schrijven over mijn eigen vakgebied, mijn eigen interesses dus, en daarmee ook mijn klanten een duwtje in de richting van het juiste (web) spoor zetten. Dat is leuk!

Hieronder vind je zes goede redenen waarom je tijd en budget vrij moet maken voor een weblog. En hoe je die op de juiste manier inzet voor meer bereik en conversie, en dus voor meer bezoekers, leads en sales.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)  

Google is dol op verse content. En blogs leveren dat. Daarom zie je blogberichten vaak bovenin de zoekresultaten staan. Dat komt niet alleen omdat ze vers zijn, maar ook omdat Google bij blogberichten meer aanknopingspunten vindt, zoals categorieën en tags. Aanknopingspunten die gewone statische webpagina’s niet hebben. Dat is de belangrijkste reden waarom je in plaats van losse pagina’s een weblog moet toevoegen aan je website of webshop. Bloggen op een externe blogsite heeft niet zoveel zin, omdat je dan geen verkeer genereert naar je eigen website en dan kun je nog zoveel linkjes naar je eigen website of webshop toevoegen aan je blogberichten, Google zal die blogs en links nooit als onderdeel van jouw website of webshop zien, zodat die niet profiteert van de SEO-waarde daarvan.

Social media

Niet alleen Google is dol op verse content, ook je fans en followers op Twitter, Facebook, LinkedIn en andere social media lezen graag jouw nieuws en andere wetenswaardigheden. Of maken er goede sier mee door jouw blogberichten via social sharing te delen met hun eigen fans en followers, waardoor zij onbedoeld jouw bereik vergroten en je blogbericht promoten. Als je blog op een handige manier is geïntegreerd op je website of in je webshop, tezamen met een koppeling tussen je website of webshop en de verschillende social media, kun je alles met een druk op de knop je blog gemakkelijk via social media verspreiden.

E-mail

Als bedrijf wil je je klanten en je netwerk af en toe laten weten dat je nog bestaat, hen informeren over de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw branche en bedrijf, en aantonen dat je nog steeds beter bent dan je concurrenten. E-mail is dan misschien geen hip medium meer, het is nog wel steeds heel effectief. Maar niet als je lange verhalen in een e-mail plakt. Die plaats je dus op je blog, waarbij je in je e-mailingen de ontvangers verleidt op een link naar je blog(bericht) te klikken. Hierdoor genereer je ook weer meer omzet naar je website of webshop.

Klantenbinding

Door frequent een blog te schrijven die aanslaat bij je doelgroep en die blog vervolgens via social media en e-mail naar die doelgroep te distribueren, verbind je hen met jou.

Autoriteit

Met een blog kun je keer op keer aantonen dat jij de expert bent op jouw (vak)gebied. Een autoriteit. Google beloont jouw autoriteit met een hogere positie in de zoekresultaten, je lezers belonen jouw autoriteit door jouw blogberichten te delen of daarop te reageren en brengen zo jouw autoriteit ook onder de aandacht van anderen.

Conversie

Een blog biedt je de mogelijkheid regelmatig je (commerciële) boodschap op een prettige manier onder de aandacht van je lezers te brengen en hen te verleiden door te klikken naar jouw producten of diensten.

Bloggen maar!

Hopelijk ben je nu overtuigd en zet je vandaag nog een eerste versie neer van een blog over jouw vakgebied!
Nog niet overtuigd of heb je nog vragen? Neem contact met ons op voor meer informatie of een advies op maat.

Wil je het echt professioneel aanpakken? Dan  biedt de WordPress Dokter samen met Add to Friends en BetereWebteksten een complete oplossing. Hiermee kun je een voor zoekmachines en social media geoptimaliseerde weblog aan iedere website of webshop toevoegen. Zonder dat die daarvoor moet worden aangepast. Wil je hierover meer weten? Neem dan ook contact met ons op.

Happy blogging!

Samenvatting
Dat bloggen? Moet dat nou echt?
Titel
Dat bloggen? Moet dat nou echt?
Omschrijving
Bloggen is echt leuk! Maar alle begin is moeilijk. Hierbij zes goede redenen om te starten en hoe dat meer bezoekers naar je website of webshop trekt.
Bedrijfsnaam
De WordPress Dokter
Bedrijfslogo