Het is zomertijd. Voor de één een drukke tijd, misschien wel de drukste tijd van het jaar. Als je in de horeca of toeristische sector werkt, of badpakken of ijsjes verkoopt zou ik dit artikel lekker overslaan. Maar ik ken ook veel ondernemers waarbij de zomertijd echt komkommertijd is. En niet iedere ondernemer neemt zelf vakantie op. Ben jij zo’n ondernemer en zoek je nog wat dingen om op te kunnen pakken in deze tijd? Wat dacht je er van om je website eens op te frissen? Kan je daar na de vakantie meteen weer mee knallen.

Hier zes tips om hem weer helemaal in shape te krijgen:

Tip 1 – Updates uitvoeren

De updates hoor je echt regelmatig uit te voeren. Dit voorkomt namelijk dat de website stuk gaat, maar ook dat je website gehackt wordt. Maar ik weet hoe dat er bij veel ondernemers bij inschiet. Tuurlijk, je bent ook gewoon bezig met ondernemen en je product of dienst in de markt te zetten. Helaas heb ik vaak beteuterde ondernemers aan de telefoon die ineens niet meer kunnen inloggen of bijvoorbeeld geen nieuwe teksten of foto’s kunnen plaatsen omdat er een fout is opgetreden. Nu is je kans om die updates weer even uit te voeren en de website weer lekker fris te krijgen. Zet dan meteen even een wekelijkse afspraak in je agenda om die updates in het vervolg netjes bij te houden. Of regel het zo, dat je er zelf geen omkijken meer naar hebt. Sluit bijvoorbeeld een onderhoudscontract af. Heb jij je rustige zomer uren ook weer goed besteed.

Tip 2 – backups checken

Nee, een sexy onderwerp is het zeker niet. Dat kan ik echt beamen. Maar ik ga het er toch een heel klein beetje over hebben. Gewoon omdat het zomer is en er even ruimte voor is. Die backups kunnen je namelijk een hoop leed besparen. Maar ik denk dat je dat al wel weet. Even een automatische backup instellen, via je hostingprovider, of via een plugin in WordPress. Stel hem zo in, dat je alleen een mail krijgt als je actie moet ondernemen. Dan hoef je er verder nooit meer bij na te denken. Dat voelt toch superfijn?

Tip 3 – beveiliging updaten

Dit is na de vorige tip misschien een open deur. Maar deze wil ik toch even apart benoemen. Omdat WordPress (terecht) zo’n veel gebruikt systeem is, kan het voor hackers voordelig zijn om juist sites met dit CMS aan te vallen. Zo hoeven ze namelijk maar één stukje software te schrijven en kunnen ze daarmee een heleboel websites aanvallen. Beveilig je WordPress website daar dus tegen. Kleine moeite, maar scheelt ook hier weer zoveel ellende als dat goed geregeld is. Je kunt hier verschillende plugins voor gebruiken, die verschillende dingen doen. Kies het liefst voor een plugin die goed onderhouden is en die meerdere manieren van beveiligen biedt. Zorg ook dat je deze plugins regelmatig update.

Tip 4 – 404 fouten oplossen

Als je naar een website wilt surfen en je maakt een tiepfout, dan kom je op een 404 pagina terecht. Maar het kan ook zijn dat er nog oude pagina’s op het web circuleren, of althans, de linkjes daarvan, terwijl jij die pagina allang al hebt verwijderd van je website. Iemand die op die oude link klikt komt ook op een 404 pagina terecht. Je kunt dus eigenlijk nooit zomaar een pagina verwijderen, of de url ervan aanpassen (wat vaak gebeurd als je bijvoorbeeld de titel ook veranderd hebt). Eigenlijk moet je dan altijd een ‘redirect’ aanleggen. Deze redirect zorgt er voor dat degene die op de oude link klikt doorgeleid wordt naar een pagina die nog wel bestaat. Hoera, dan heb je toch nog de kans om die persoon jouw product of dienst aan te bieden! Het helpt tevens voor je vindbaarheid voor andere klanten, want hoe minder 404 pagina’s de bezoekers krijgen te zien, hoe beter voor je vindbaarheid. Heb je nou per ongeluk geen redirect aangemaakt? Geen nood, je kunt deze rustige periode gebruiken om te onderzoeken welke 404 pagina’s jouw website genereert. Hier kun je bijvoorbeeld een plugin als Rankmath voor installeren. Met de juiste instellingen genereert Rankmath een lijst met 404 errors. In dezelfde plugin kun je dan de redirect aanmaken. Welke oude pagina mag naar welke nieuwe of al bestaande pagina? 

Tip 5 – blogs schrijven en inplannen

Heerlijk met je voetjes in het strand of op het gras, met een laptop of pen en papier (wat?) op schoot een beetje verhalen schrijven over dat wat je doet, wat je aanbiedt, wat jouw klanten kan helpen of kan interesseren. Wie wil dat nou niet? Mocht je hier nou toch wat weerstand bij voelen, lees dan even dit artikel: Dat bloggen, moet dat nou echt? Daarin vind je ook dat het veel voordelen biedt om te bloggen. Bijvoorbeeld voor die vindbaarheid, maar ook om weer even zichtbaar te zijn bij je publiek. Schrijf er direct een aantal, als je toch lekker bezig bent, want je kunt ze dan namelijk inplannen via WordPress, zodat je de komende tijd steeds frisse content online hebt staan. 

Tip 6 – foto’s updaten

Soms is je website nog prima in orde, maar staan er foto’s op van mensen die allang niet meer bij je organisatie werken, of de sfeer van de foto’s past niet meer bij je aanbod. Foto’s doen ongelofelijk veel voor de bezoeker en je wilt ze de juiste indruk mee geven, want zo maak je connectie met je ideale klant. Dus gun jezelf de tijd en misschien wel de investering om mooi foto’s te (laten) maken, die aansluiten bij wie jij bent, wat je missie is en vooral ook aansluiten bij jouw ideale klant. 

Bonustip: biedt een zomeractie aan op je website

Als je dan de content, de foto’s, de errors, updates en beveiliging hebt aangepakt is je website weer fris en fruitig en klaar voor actie. Waarom wachten tot na de zomer? Biedt een onweerstaanbare zomeractie aan op je website! Creëer een gave landingpage, publiceer hem en deel hem, wie weet heb je dan helemaal geen Slow Summer meer!

 

 

× Stuur een whatsapp bericht