Image by Engin_Akyurt from Pixabay

Naarmate de effecten van het coronavirus toenemen, zoeken bedrijven naar manieren om hun activiteiten online voort te zetten of juist te onderbreken. Je bedrijf online pauzeren heeft effect op het verkeer naar je website en ook op de zoekresultaten. Om de impact hierop te minimaliseren heeft Google een aantal aanbevelingen gedaan. Deze aanbevelingen zijn van toepassing op elk bedrijf met een online aanwezigheid, maar vooral voor degenen die de verkoop van hun producten of diensten online hebben onderbroken.

Als de situatie tijdelijk is en je bent van plan na de crisis weer verder te gaan met je diensten of producten, dan kun je het beste de site online houden en alleen de functionaliteit te beperken. Bijvoorbeeld bepaalde artikelen uit voorraad halen, of het afrekenproces beperken. Dit is de aanbevolen aanpak omdat het de negatieve effecten op de aanwezigheid in Zoeken minimaliseert. Mensen kunnen de producten of diensten nog steeds vinden, recensies lezen of verlanglijstjes toevoegen, zodat ze ze later kunnen kopen of een afspraak maken.

Aanbevolen: beperk de functionaliteit van de site

Wat je nog meer kunt doen is:

  • Schakel de winkelwagenfunctionaliteit uit: Het uitschakelen van de winkelwagenfunctionaliteit is makkelijk te doen en verandert niets aan de zichtbaarheid van de site in Google.
  • Vertel de klanten wat er aan de hand is: toon een banner of pop-up div met de juiste informatie voor de gebruikers, zodat ze op de hoogte zijn van de status van het bedrijf. Vermeld vooraf alle de nieuwe openingstijden, bekende en ongebruikelijke vertragingen, verzendtijden, ophaal- of bezorgopties, zodat gebruikers doorgaan met de juiste verwachtingen.
  • Werk de structured data bij: Als de site gestructureerde gegevens gebruikt (zoals producten, boeken, evenementen), zorg er dan voor dat deze op de juiste manier worden aanpast (bijv. de huidige productbeschikbaarheid of wijzig evenementen in geannuleerde).
  • Controleer Merchant Center-feed of andere product feeds, als je die gebruikt.
  • Vertel Google over je updates: gebruik Google Search Console om Google te vragen een beperkt aantal pagina’s opnieuw te crawlen (bijvoorbeeld de startpagina). Gebruik sitemaps voor een groter aantal pagina’s (bijvoorbeeld alle productpagina’s).

Niet aanbevolen: het uitschakelen van de hele website

Het uitschakelen van de hele website of webshop wordt niet aangeraden als het om een tijdelijke situatie gaat. Wellicht weet je dit al, maar ik noem het toch maar even en wat de gevolgen zouden kunnen zijn:

  • Je klanten weten niet wat er met je bedrijf gebeurt als ze jouw bedrijf helemaal niet online kunnen vinden. Dikke kans dat ze aannemen dat het bedrijf niet meer bestaat en op een later tijdstip zullen ze niet meer naar jouw bedrijf gaan zoeken.
  • Je klanten kunnen geen informatie meer vinden die ook in coronatijd voor hun van belang kan zijn: recensies, specificaties, eerdere bestellingen, reparatiehandleidingen of handleidingen zijn bijvoorbeeld niet vindbaar.

  • Websites met informatie over jouw website kunnen die informatie verliezen, zoals telefoonnummers van contactpersonen en het logo van jouw site.
  • Search Console-verificatie mislukt en je verliest alle toegang tot informatie over je bedrijf in Search. Geaggregeerde rapporten in Search Console verliezen gegevens als pagina’s uit de index worden verwijderd.
  • Als je na een langere periode weer online gaat, wordt het aanzienlijk moeilijker als de website eerst opnieuw moet worden geïndexeerd. Bovendien is het onzeker hoe lang dit duurt en of de site daarna op dezelfde manier in Google zou verschijnen.

Andere dingen om te overwegen

Naast de werking van jouw website, zijn er nog andere acties die je mogelijk wilt ondernemen om je bedrijf online te onderbreken:

FAQ

Wat als ik de site maar een paar weken sluit?

Het volledig sluiten van een site, zelfs voor slechts een paar weken, kan negatieve gevolgen hebben voor de indexering van de site door Google. Aangeraden wordt de functionaliteit van de site te beperken. Houd er rekening mee dat gebruikers mogelijk ook informatie willen vinden over jouw producten, jouw services en jouw bedrijf, zelfs als je momenteel niets verkoopt.

Wat als ik alle niet-essentiële producten wil uitsluiten?

Dat is prima. Zorg ervoor dat mensen de niet-essentiële producten niet kunnen kopen door de sitefunctionaliteit te beperken.

Kan ik Google vragen om in deze periode minder te crawlen?

Ja, je kunt het crawlen beperken met Search Console, hoewel dit in de meeste gevallen niet wordt aanbevolen. Dit kan enige invloed hebben op de actualiteit van de resultaten in Google. Het kan bijvoorbeeld langer duren voordat Google aangeeft dat al je producten momenteel niet beschikbaar zijn.

Hoe krijg ik een pagina snel geïndexeerd of bijgewerkt?

Gebruik Google Search Console om Google te vragen een beperkt aantal pagina’s opnieuw te crawlen (bijvoorbeeld de startpagina). Gebruik sitemaps voor een groter aantal pagina’s (bijvoorbeeld al uw productpagina’s).

Moet ik de Removal Tool gebruiken om producten die niet op voorraad zijn te verwijderen?

Nee. Mensen kunnen geen informatie uit de eerste hand over uw producten vinden op Google en mogelijk is er nog informatie van derden voor het product die mogelijk onjuist of onvolledig is. Het is beter om die pagina toch toe te staan ​​en deze niet op voorraad te markeren. Op die manier kunnen mensen nog steeds begrijpen wat er aan de hand is, zelfs als ze het artikel niet kunnen kopen. Als je het product uit Google verwijdert, weten mensen niet waarom het er niet is.

Bron: Official Google Webmaster Central Blog

× Stuur een whatsapp bericht