Een professionele website bestaat uit heel veel elementen. Hier een handig overzicht waar je allemaal aan moet denken als je een gezonde, dus veilige, betrouwbare, goed gevonden website of webshop wilt hebben.

Techniek

Natuurlijk bestaat een groot deel van een website uit de techniek: registreer een goed gekozen domeinnaam, zorg voor een goede hostingprovider en kies het juiste CMS. Denk na over de functionaliteiten die nodig zijn om het doel van jouw website of webwinkel te kunnen realiseren. Deze functionaliteiten kun je, als je een open source CMS gebruikt, vaak inbouwen door de juiste plugins of extensies te installeren en configureren.

Bij de technische kanten horen ook de beveiliging en back-ups van jouw website of webshop en daarbij is het onderhouden van de techniek ook van het grootste belang. Doordat de browsers steeds nieuwe eisen stellen aan de techniek, zal de website zonder onderhoud op een gegeven moment stuk gaan. Maar zonder onderhoud worden ook beveiligingslekken niet meer gedicht waardoor de website een makkelijke prooi zal vormen voor hackers die bijvoorbeeld jouw websiteruimte willen gebruiken om spam te kunnen versturen.

Inhoud

De inhoud van de website bestaat uit de pagina’s, blogs, de verschillende gebruikte mediabestanden en eventuele producten of portfolio’s. De inhoud wordt gestructureerd door een hoofdmenu en eventuele submenu’s.

De inhoud biedt jouw doelgroep de informatie waar ze naar op zoek zijn. Relevante en interessante inhoud zorgt er voor dat jouw doelgroep ook jouw klant wordt.

Vindbaarheid

Je kunt een fantastische website of webshop hebben, zonder dat je echt bezoekers krijgt. Zorg dus dat je doelgroep je wel kan vinden. Dit doe je door genoeg relevante content op jouw website te publiceren, door de website voor zoekmachines te optimaliseren (SEO), de juiste social mediakanalen te koppelen en eventueel andere marketingtools in te zetten.

Conversie

De conversie is ook een onderdeel van de website. De website of webshop moet zo ingericht zijn dat een gebruiker een prettige ‘customer journey‘ heeft, dus het gebruik van de website moet een fijne ervaring zijn, waardoor de gebruiker ook daadwerkelijk die aankoop doet, of die contactaanvraag indient. Om dit te bereiken, kruip je helemaal in het hoofd van de doelgroep en gaat met de ogen van jouw doelgroep kijken naar alle elementen in de website. Hoe kun je jouw doelgroep echt aanspreken? Hier pas je de website onderdelen op aan en je creëert hiervoor goede call to action elementen.

Vormgeving

De vormgeving is vaak het eerste waar mensen ideeën over hebben als ze starten met een website. Ik ben in dit artikel bewust niet begonnen met de vormgeving, omdat dit eigenlijk pas op het laatste moment belangrijk wordt. Pas als je hebt nagedacht over alle andere zaken kun je de vormgeving gaan bepalen. Als je hebt gekozen voor een open source systeem als WordPress, dan kun je vaak een theme gebruiken om het grootste gedeelte van de website vorm te geven. Natuurlijk kun je ook zelf een ontwerp (laten) maken, maar dat zal meer kosten met zich mee brengen. Een theme of ontwerp moet ondersteunend zijn voor de inhoud en de conversie en moet dus ook jouw doelgroep aanspreken.

Voor de vormgeving bepaal je hoe de lay-out er uit moet zien, welke kleuren er moeten worden gebruikt en welke lettertypes. Zorg daarbij voor voldoende rust en een goede leesbaarheid.

Genoeg beeldmateriaal is belangrijk, maar het gebruikte materiaal moet wel relevant zijn. Een vlinder op een website over constructiewerk heeft geen toegevoegde waarde.

Creëer mooie, in het oog springende buttons om je conversie te vergroten en plaats jouw logo voor de herkenbaarheid van de website of webshop.

Conclusie

Er zijn behoorlijk wat zaken waar je rekening mee moet houden als je een professionele website of webwinkel wilt opzetten. Het bouwen van een website is dus niet in een mum van tijd gedaan en is een heel proces. Plan dus ruim de tijd en denk van te voren goed na over de techniek, inhoud, vindbaarheid, conversie en vormgeving.

 

× Stuur een whatsapp bericht