Het zal je niet verbazen, maar ‘het internet’ stoot ook CO2 uit. Volgens climatecare.org is dat ongeveer 2% van de wereldwijde uitstoot. Vergelijkbaar met de gehele luchtvaartindustrie. Dat is dus nogal wat.
Ik werk als webbouwer natuurlijk zelf constant met ‘het internet’ en heb daarom begin dit jaar een rapport specifiek voor mijn bedrijf laten opstellen door een duurzaamheidsadviseur. Ik weet nu hoe ik mijn CO2 voetafdruk kan verminderen en waar ik eventueel kan compenseren.
Ik ben echt van mening dat we het CO2 probleem, of eigenlijk de leefbaarheid, of onleefbaarheid echt zelf in de hand hebben. Wat zou het mooi zijn als ieder mens dat zou voelen en direct actie onderneemt!
Ik raad ieder bedrijf aan om zo’n duurzaamheidsrapport op te laten stellen en je te laten adviseren. Maar alle kleine beetjes helpen en op het gebied van websites en webshops zijn er wel wat dingen die je kunt (laten) doen om de CO2 afdruk te verkleinen.
Snelheid van je website of webshop
Hiervoor kun je de snelheid van je website of webshop als graadmeter nemen. Hoe sneller, hoe minder CO2, omdat er minder elektriciteit verbruikt hoeft te worden. Nog een enorm bijkomend voordeel als je optimaliseert voor snelheid: je website of webshop converteert daardoor ook beter en hij rankt beter in de zoekmachines, wat meer omzet voor jouw bedrijf betekent.
Hierbij dan ook meteen wat tips voor het optimaliseren van je snelheid:
- Zorg dat je afbeeldingen niet te groot zijn qua afmetingen. Daarnaast kun je ze nog ‘strippen’ van de overbodige informatie die met een afbeelding mee komt. Hier zijn mooie tools voor in WordPress, bijvoorbeeld de plugin Smush.
- Kies een ’theme’ die goed gecodeerd is en al geoptimaliseerd is voor snelheid.
- Strip je website of webshop van de slider. Die zou sowieso al niet meer op je website aanwezig moeten zijn, aangezien dit een enorme conversiekiller is. ‘Ja maar, het oog wil ook wat’, hoor ik je denken, ja, dat is zo, maar blijkbaar geen sliders.
- Controleer of je hostingprovider ‘groene’ hosting aanbied. Nederlandse hosting is vaak al wel groen, maar bij andere aanbieders kun je het vaak controleren aan de hand van de informatie die zij op hun website delen over hun bedrijf.
- Installeer en configureer een goede cache plugin. Die zorgt er voor dat de informatie van de website als een pakketje wordt opgeslagen en dat daardoor niet iedere keer dezelfde informatie verzonden hoeft te worden.
- Houd verder gebruik van plugins tot het minimum. Gebruik alleen wat je echt nodig hebt.
Ik kan natuurlijk altijd helpen, neem dan even contact op.
Ik ben wel benieuwd, heb je hier al eens bij stil gestaan, of ben je misschien al helemaal geoptimaliseerd?
Mooie duidelijke uitleg Jessy. Hier sta ik niet bewust bij stil. Ik denk velen met mij. Je zet me aan het denken. Dank!
Hi Jeannette, jij ook bedankt, voor je reactie!