Vindbaarheid

Hoe word jouw website vindbaar?

De vindbaarheid van een website bestaat uit vele factoren. Het technische gedeelte hiervan is automatisch geregeld als je een WordPress website hebt. Maar de zoekmachines moeten ook nog even een seintje krijgen dat je website bestaat, anders komt de bot niet langs om te bekijken wat voor website je eigenlijk hebt. Hiervoor kun je een xml sitemap aanbieden aan de zoekmachines. Daarnaast vind Google het altijd heel fijn als een website steeds wordt bijgehouden, oftewel er steeds nieuwe content geplaatst wordt. Bloggen is daarom nog altijd een goed idee!

Voorheen bood de WordPress dokter ook, nadat de certificering van Google behaald was, ook zoekwoord- of keywordanalyses, on-site SEO en SEO (Adwords) aan, om verschillende redenen bied de WordPress Dokter deze diensten niet meer aan, maar een basis van waaruit advies gegeven kan worden is hierdoor wel aanwezig. 

Met een keyword analyse wordt onderzocht welke woorden jouw klanten intypen in Google of andere zoekmachines als ze op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Dit kan een enkel woord zijn, maar de zoekopdracht kan ook meerdere woorden bevatten (long tail keywords).

Met de zoekwoorden uit de analyse kun je de teksten, titels en menu’s optimaliseren voor de zoekmachines. Dit noem je on-site SEO. Zorg er voor dat je een goede SEO plugin hebt geinstalleerd, bijvoorbeeld van Yoast, en dat je daar ook de meta titels en meta beschrijvingen invult, op basis van je gevonden zoekwoorden. Let wel altijd op dat je voor de gebruiker blijft schrijven, en niet voor de zoekmachines. 

Je kunt natuurlijk ook adverteren. Dit levert op de snelste manier verkeer naar je website op. Uiteraard is dat dan betaald (in tegenstelling tot organisch) zoekverkeer. De basis van de advertenties zijn opnieuw de zoekwoorde die uit de analyse zijn gekomen. Ga eerst na waar jouw doelgroep zich bevindt en kies dan pas het platform waarop je wilt adverteren. Is dat Facebook, Adwords (Google), Instagram of bijvoorbeeld LinkedIn?

Google ziet de snelheid als een zeer belangrijke factor voor de gebruiker. Als de website te lang nodig heeft om te laden, wordt de gebruiker ongeduldig en vertrekt. Die heeft dan dus geen goede ervaring op jouw site. Hoe beter de gebruikerservaring hoe belangrijker Google jouw site vind. En hoe hoger je dus in de zoekresultaten terecht komt. 
De snelheid is ook weer afhankelijk van vele verschillende factoren, welke server gebruikt de hostingprovider (welke PHP versie, welke protocollen), hoe groot zijn de foto’s die geladen moeten worden, welk theme is gebruikt, welke plugins? 
Maar zeker als de gebruiker via een mobiele telefoon de website bezoekt, moet de website snel laden. Je kunt dit meten op websites als Website Speed Test | Pingdom Tools of PageSpeed Insights (google.com)

Is jouw website niet vindbaar of te traag?

Er zijn zoveel dingen te vertellen over de vindbaarheid en alle factoren die daar van invloed op zijn, maar eigenlijk zou de eerste vraag niet eens moeten zijn: ‘Hoe wordt mijn website beter gevonden?’ maar: ‘Hoe krijg ik meer omzet’? Dus, hoe krijg ik meer klanten die daadwerkelijk een aankoop doen, of een dienst aanvragen. Misschien krijg je al veel zoekverkeer, maar doen de gebruikers niets op je website en gaan ze niet tot een aankoop of contactaanvraag over. Dan moet er onderzocht worden welke elementen in de website geoptimaliseerd moeten worden om verbetering te zien. Dit heet conversie optimalisatie. 

Maar als je de hoeveelheid bezoekers op je website wilt verhogen en je wilt hier nog meer over lezen, dan kun je onderstaande blogs eens lezen voor verdiepende informatie. Wil je advies over je vindbaarheid of over conversieoptimalisatie, neem dan even contact op via onderstaande knop.

Hoe kijkt Google naar je website of webshop?

Als je al heel wat uren en misschien kosten hebt gemaakt aan je website of webshop, dan kan het wel eens moeilijk zijn om er nog objectief naar te kunnen kijken. Kun je er nog naar kijken door de ogen van de gebruiker? Of door de ogen van Google? Als je door de ogen...

Google Analytics Implementatie Checklist

Frans Jan Boon van Addtofriends  heeft een handige checklist opgesteld voor degene die meer uit Google Analytics wil halen. Regelmatig ziet hij dat Google Analytics niet optimaal is ingericht. Dat leidt er dan toe dat Google Analytics verkeerde of incomplete data...

Meta-titles en meta-descriptions

Een wervende, pakkende tekst die getoond wordt in de zoekresultaten zorgt voor een hoger aantal gebruikers die op de link klikken ('CTR' oftewel 'click through rate') en dat zorgt voor een hogere ranking en betere conversie. Oftewel, als de zoekmachine (bijvoorbeeld...

Hoe maak je goede productomschrijvingen?

Met goede productomschrijvingen in je webshop kun je tot 25% meer omzet behalen! Het is voor jou als e-commerce bedrijf DE kans om je producten via de zoekmachines te verkopen en met deze blog hoop ik je met do's en don'ts een beetje op weg te helpen bij het schrijven...

Wat je moet weten voordat je een website wilt (laten) bouwen

"Door schade en schande wordt men wijs". Veel van mijn klanten hebben dit zelf ondervonden bij het bouwen of laten bouwen van hun eerste website. Als jij dit blog leest, hoef je niet in dezelfde 5 valkuilen te stappen en is het opbouwen van jouw online invloed binnen...

Dat bloggen? Moet dat nou echt?

Dit is een vraag die ik keer op keer van mijn klanten krijg als ik aangeef dat ze moeten gaan bloggen. Meestal trekken ze er dan ook een beetje een vies gezicht bij. Mijn reactie was niet anders toen ik dezelfde woorden voor het eerst hoorde van een online...

× Stuur een whatsapp bericht