Frans Jan Boon van Addtofriends  heeft een handige checklist opgesteld voor degene die meer uit Google Analytics wil halen.
Regelmatig ziet hij dat Google Analytics niet optimaal is ingericht. Dat leidt er dan toe dat Google Analytics verkeerde of incomplete data verzamelt. Daarom heeft hij een checklist opgesteld met 20 punten aan de hand waarvan jij kunt controleren of Google Analytics goed in jouw website is geïmplementeerd en goed is ingericht.
Ik heb er de highlights uitgehaald die voor mijn klanten van belang kunnen zijn.

 

# Stap Toelichting Uitgevoerd (ja/nee)
1. Tracking code plaatsen Plaats de unieke UA tracking code op iedere pagina; hardcoded, in het CMS of m.b.v. Google Tagmanager. 

Als Webzy of de WordPress Dokter jouw webbouwer is, of je hebt daar een onderhoudscontract, dan is dit al uitgevoerd. 

2. Tracking code controleren Controleer de werking van de tracking code met de Google Tag Assistant Chrome extensie.

Als Webzy of de WordPress Dokter jouw webbouwer is, of je hebt daar een onderhoudscontract, dan is dit al uitgevoerd. 

3. AdWords data import Koppel (indien van toepassing) het Google AdWords account aan de Google Analytics property. Zie ‘Google Analytics en AdWords linken’

Als Webzy of de WordPress Dokter jouw adwords heeft ingericht, dan is dit al uitgevoerd. 

4. Search Console data import Koppel Google Search Console aan de Google Analytics property. Zie ‘Search Console-gegevens openen in Google Analytics’

Als Webzy of de WordPress Dokter jouw webbouwer is, of je hebt daar een onderhoudscontract, dan is dit al uitgevoerd. 

5. Meerdere dataweergaven Creëer -naast de standaard ongefilterde dataweergave ‘Alle websitegegevens’- minstens één gefilterde dataweergave voor marketingdoeleinden. Zie ‘Een nieuwe weergave toevoegen’
6. Verwijzingsuitsluitingen Stel verwijzingsuitsluitingen in voor eigen (sub)domeinen en voor de domeinen van payment providers. Zie ‘Verwijzingsuitsluitingen’
7. Filters instellen Filter bezoeken vanaf eigen IP-adressen en door bekende ‘spam’ referrers uit de data. Zie ‘Dataweergavefilters maken en beheren’
11. 404 foutmeldingen meten Meet bezoeken aan pagina’s die niet (meer) bestaan om deze fouten direct op te kunnen lossen. Zie ‘Monitoring & Analyzing Error Pages (404s) Using Analytics’
12. Conversies meten Bepaal de voor de website belangrijkste conversies (orders, aanvragen, inschrijvingen, inkomende telefoongesprekken, etc.) en zorg dat deze meetbaar zijn d.m.v. een ‘succes/bedankt’-URL, het bijhouden van gebeurtenissen, of virtuele paginaweergaven. Zie ‘Andere trackingtechnieken’
13. Doelen instellen Stel één of meerdere doelen in voor de gemeten conversies om de waarde en effectiviteit van alle marketingactiviteiten te kunnen meten. Focus hierbij op macro conversies (micro conversies volgen bij het instellen van funnels). Zie ‘Doelen maken, bewerken en delen’
14. Doelwaarde bepalen Is e-commerce tracking niet van toepassing, bepaal dan altijd een (monetaire) doelwaarde en vul die bij het betreffende doel in om de waarde van pagina’s en acties zoals paginabezoeken te kunnen bepalen. Zie ‘Doelwaarde’
15. Trechters instellen Stel voor ieder doel een trechter in om de effectiviteit van de stappen voorafgaand aan het behalen van dat doel (micro conversies) te kunnen bepalen. Zie ‘Een trechter definiëren’
19. Persoonlijke informatie Controleer of Google Analytics geen persoonlijk identificeerbare informatie van bezoekers verzamelt. Check hiervoor de URL’s in het rapport ‘Alle pagina’s’ (Gedrag > Site content > Alle pagina’s) op namen, adressen, email adressen, etc.
20. Privacy check Controleer of de privacy settings van Google Analytics correct zijn ingesteld voor het land waarin de betreffende website actief is. Voor Nederland, zie deze handleiding van de Autoriteit Persoonsgegevens.

 

 

bron: Google Analytics Checklist Add to Friends

Daar vind je de volledige checklist. Mocht je meer informatie of hulp willen hebben bij het inrichten van Google Analytics, download dan de volledige checklist om contact op te nemen met Addtofriends of je op te geven voor één van de cursussen.

Samenvatting
Google Analytics Implementatie Checklist
Titel
Google Analytics Implementatie Checklist
Omschrijving
Een checklist met 20 punten aan de hand waarvan jij kunt controleren of Google Analytics goed in jouw website is geïmplementeerd en goed is ingericht. 
Auteur
Bedrijfsnaam
De WordPress Dokter
Bedrijfslogo
× Stuur een whatsapp bericht